یکشنبه , اردیبهشت 9 1403

آموزش تک چرخ با موتور هوندا ۱۲۵ [ آموزش ۱۰۰% ]

آموزش تک چرخ با موتور هوندا ۱۲۵

تک چرخ زدن با موتور

قبل از اینکه شروع به خواندن این آموزش کنید از شما دوست عزیزی که جنبه نداری و زود جو گیر میشی خواهش میکنم از مطالعه این پست صرف نظر کن.

این مقاله فقط برای آن دسته از افرادی آماده شده است که می خواهند به طور اصولی نحوه تک چرخ زدن با موتور را یاد بگیرند نه کسانی که قصد دارند با یاد گرفتن این مهارت در محیط های شلوغ و خیابان ها ی پر ازدحام ابراز وجود کنند و نظر دیگران را به خود جلب نمایند.

ماه هم زمانی زیاد از این کار ها انجام داده ایم و می دانیم پسر ها از تک چرخ زدن در جلوی جمع چه لذتی می برند ولی حواس تان را جمع کنید چنانچه پلیس حین تک چرخ زدن شما را مشاهده کند چه بسا مشمول جریمه شوید.

بهر حال هدف این مقاله فقط آموزش هست و اصلا نتیجه و عواقب یاد گرفتن آن به ما مربوط نمی شود. اگر چه تک چرخ زدن نه برای شما شخصیت می آورد و نه یک تاکتیک محسوب می شود اما در برخی کشور ها، موتور سیکلت سوار ها با همین مهارت کسب درآمد میکنند.

شما هم بهتر است به جای خود نمایی با تک چرخ زدن از آن به عنوان یک منبع درآمد استفاده کنید و در باشگاه موتور سواران ثبت نام نمایید.

 

مراحل آموزش تک چرخ زدن

در مرحله اول لازم است یک جای تخت و تمیز که دارای مساحت بالا باشد پیدا کنید و به آنجا بروید.

خب حالا نوبت این است که موتور را روشن کنید. سپس به دور خود چرخی بزنید تا مطمئن شوید موتور نرم کار می کند و یا به قول خودمانی پر پر نمی کند.

یادتان باشد اگر تازه کار هستید، چرخ زدن با موتور را به حالت ایستاده انجام دهید و در صورتی که از رانندگی خود اطمینان دارید چرخ زدن را در زمان حرکت امتحان کنید.

نکته مهم و قابل ذکر این است که صفحه کلاج موتورسیکلت شما باید نو باشد. دقت کنید گفتم نو باشد نه اینکه گران باشد. زیرا صفحه کلاج گران قیمت همان کاری را می کند که صفحه کلاج ارزان قیمت انجام می دهد پس در اولین فرصت صفحه کلاج موتور سیکلت خود را نو کنید.

پیشنهاد ما به شما استفاده از صفحه کلاج اتم یا رویال هست که قیمت آن بسیار مناسب بوده و معمولا بین 1200 تا 2000 تومان می باشد.

حالا همینطور که کلاج را با دست گرفته اید، بدون اینکه حرکت کنید بزنید تو دنده یک. بعد کلاج رو محکم ول کنید.

با انجام مراحل فوق موتور باید بالا بیایید در غیر این صورت حتما موتورسیکلت شما مشکل دارد پس باید از یک نفر دیگر کمک بگیرید. به او بگویید پشت موتور شما بایستد و ترک عقب موتور را فشار دهد تا پایین بیایید. حالا مرحله قبل را مجدد امتحان کنید. اگر باز هم موفق نشدید پس لازم است بار ها تمرین کنید تا یاد بگیرید.

 

آموزش تک چرخ 1 ترکه

برای اینکه بتوانید با یک ترکه تک چرخ بزنید مراحل زیر را مو به مو و با دقت انجام دهید.

اول باید پای چپ خودتان را روی رکاب عقب بگذارید و بلند شوید

توجه داشته باشید که اگر هدف تان این است که دنده 1 یزنید باید سرعت 15 الی 20 داشته باشید و اگر قصد دنده 2 دارید باید سرعت را بر روی 40 الی 50 تنظیم کنید.

مطالب مرتبط:  موتور 125 سی سی چه ویژگی‌هایی دارد؟

به محض اینکه بلند شدید، گاز را ول کنید و کلاج را بگیرید. بعد به سرعت کلاج را ول کنید و گاز بدهید.

دقت کنید که برای بالا آمدن موتور باید خودتان نیز کمک کنید یعنی به محض ول کردن گاز و کلاج باید فرمان موتور سیکلت را به سمت بالا بکشید. اگر توانایی انجام این کار را ندارید با دنده بزنید.

همزمان با اینکه موتور بلند شد گاز را یکبار ول کنید و باز بگیرید. اگر این کار را انجام ندهید موتور شق میشه یعنی اینکه رو به عقب می افته.

حواس تان باشد وقتی توی دنده 1 میزنید موتور شق میشه چون دنده یک خیلی تیزه

 

آموزش تک چرخ دو ترکه با دنده دو

حال نوبت به این رسید که به شما آموزش بدیم چطوری 2 ترکه یعنی با دو سرنشین تک چرخ بزنید.

اول از همه اینکه باید نوی دنده 2 بزنید و با سرعت 50 تا برید.

در همین حین که با سرعت میروید گاز را ول کنید و خیلی سریع کلاج را بگیرید. سپس کلاج را ول کنید و گاز را بگیرید. دقت کنید این کار ها باید خیلی سریع انجام بشود.

وقتی موتور بالا آمد، در صورتی که احساس کردید موتور خیلی شق شده و داره به سمت عقب می افته سریع ترمز عقب بگیرید. اینجوری سر موتور به سمت پایین میاد. اوایل براتون سخته اما وقتی تمرین کنید حرفه ای میشید. نگران نباشید.

در صورتی که موتور را بلند کردید اما موتور به یک سمت میرود، سرعت موتور را بیشتر کنید.

اگه بتونید با ترمز بزنید کارتون خیلی خوب پیش میره. فقط باید جلو موتور را از زمین بلند کنید.

هم زمان با بلند شدن موتور باید گاز رو ول کنید و سریع بگیرید. این کار رو باید چند بار انجام بدید.

اگر احساس کردین که وقتی موتور رو بلند میکنید به سمت پایین میاد سریع سرعت موتور را کم کنید و بلند بشید. پای چپ تون رو روی رکاب عقب بزارید. حالا با یکم زور، موتور به راحتی بلند میشه. حواس تان باشد حتما با دنده 2 شروع کنید.

 

مراحل یاد گرفتن تک چرخ

  • باید مراقب باشید که موتور اصلا حرکت نکند و بعد یک برید عقب تر
  • برای اینکه تعادل بیشتری داشته باشید همزمان با موتور پاها تون رو روی زمین بکشید
  • موتور را در حالت دنده 1 بزارید و بعد گاز بدید
  • سریع کلاج موتور را ول کنید
  • ممکنه چند بار سعی کنید اما موتور بلند نشه. اشکالی نداره باز هم تمرین کنید
  • برای اینکه روی صندلی سر نخورید کافیه همزمان با اینکه پاهاتون روی زمین هست، قسمت ران هاتون رو به صندلی موتور فشار بدید
  • اگر در زمان تک چرخ زدن سرعت موتور خیلی زیاد شد باید بایستی و بعد مجدد تک چرخ بزنی
  • وقتی تک چرخ زدی و موتور خیلی بلند شد اصلا نترسید چون احتمال اینکه بیوفتی صفر درصده
  • اگر از موتور درآمدید و موتور همچنان داره میره میتوانید باز سوار بشید
  • هر زمان احساس کردید دارید از موتور در میایید گاز را ول کنید و دوباره گاز بدید
  • این کار ها رو هر روز تمرین کنید تا خیلی خوب یاد بگیرید و بدون بتونید حتی بدون کمک گرفتن از پا هم تک چرخ بزنید

 

کنترل موتور سیکلت

یکی از اولین مهارت‌هایی که باید برای تک چرخ زدن با موتور داشته باشید، توانایی کنترل کردن موتوره. در واقع باید قادر باشید که به خوبی تعادل موتور رو حفظ کنید.

معمولا این توانایی بعد از 25 تا 75 بار سواری اول به دست میاد و از اون به بعد فرد می‌تونه تعادل موتور را به شکل کامل دست بگیره. اگر هنوز نمی‌تونید توانایی موتور دو به شکل کامل حفظ کنید، به هیچ عنوان نباید به سراغ حرکات نمایشی مثل تک چرخ زدن بروید. کوچک‌ترین خطا حتی با سرعت کم می‌تونه باعث آسیب‌های جانی و مالی بشه و عدم توانایی کنترل موتور شدت آسیب رو چندین برابر می‌کنه.

مطالب مرتبط:  آشنایی با تمامی خطوط راهنمایی و رانندگی

 

راه‌های افزایش کنترل بر روی موتور

استفاده از راه‌های مناسب برای افزایش کنترل بر روی موتور سیکلت می‌تونه به بهبود مهارت شما در تک چرخ زدن کمک کنه. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین نکات حین انجام حرکات نمایشی با موتور سیکلت رو بررسی می‌کنیم تا ریسک اجرای آن‌ها کمی کمتر شود.

 

نگاه تیزبین حین تک چرخ زدن

در حین انجام حرکات نمایشی مثل تک چرخ زدن باید تمام تمرکز خود رو بر روی مسیر بگذارید. در واقع باید با نگاه تیزبین به تمام موانع احتمالی حتی شرایط جاده دقت کنید. البته پیش از شروع فعالیت نمایشی هم باید مسیر رو به خوبی بررسی کنید تا موانع موجود باعث بروز حادثه نشوند.

 

تصمیم قاطعانه هنگام موتور سواری

هنگام اجرای حرکات نمایشی با موتور باید قاطعانه تصمیم بگیرید. این شما هستید که موتور سیکلت رو کنترل می‌کنید؛ بنابراین نباید هیچگونه ترسی رو در دل خود راه بدهید. البته آگاه باشید که عقلانیت به قاطعیت برتری دارد و بهتر است از هرگونه حرکت پرریسک خودداری کنید.

 

هماهنگی در حین راندن موتور

مهم‌ترین مسئله در افزایش قدرت کنترل بر روی موتور سیکلت، افزایش هماهنگی بین اندام‌ها است. شما باید بتونید به خوبی این هماهنگی را برقرار کنید و به صورت یکپارچه، کنترل موتور رو به دست بگیرید.

 

تجهیزات مورد نیاز برای تک چرخ زدن

جهت اجرای حرکات نمایشی بدون هیچ‌گونه نگرانی، به تجهیزات کافی نیاز دارید؛ زیرا تجربه و مهارت ارتباطی با بروز حادثه ندارد. فراهم کردن تجهیزات لازم به شما کمک می‌کند که با اعتماد به نفس بیشتر و بدون ترس، حرکات رو اجرا کنید. ابتدایی‌ترین و واجب‌ترین وسیله برای اجرای حرکات نمایشی کلاه کاسکت است. کلاه کاسکت نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و نخاع داره. این وسیله بر روی سر قرار می‌گیره و تا حد خوبی از وارد شدن آسیب به سر و گردن جلوگیری می‌کنه.

البته کلاه کاسکت تنها وسیله مورد نیاز برای حفظ ایمنی نیست. بهتره برای حفظ امنیت بیشتر از لوازم دیگری مثل جلیقه موتورسوراری، زانو بند، آرنج بند و ساق بند نیز استفاده کنید تا در صورت بروز حادثه شدت آسیب رو به حداقل برسانید.

 

لاستیک مناسب برای تک چرخ زدن

انتخاب لاستیک مناسب نقش مهمی در شیوه انجام حرکات نمایشی داره. قدرت چسبندگی و اصطکاک لاستیک به زمین از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب لاستیک مناسب است؛ چون از سر خوردن لاستیک به خوبی جلوگیری می‌کنه.

به طور کلی انتخاب لاستیک مناسب برای تک چرخ زدن و انجام سایر حرکات نمایشی باید با توجه به زمینی که قصد تمرین در اون رو دارید مشخص بشه. معمولا برای چرخ عقب از لاستیک‌های واید (Wide) و هارد (Hard) استفاده می‌شه و لاستیک‌های واید و سافت (Soft) برای چرخ جلو به کار گرفته می‌شن.

 

جریمه تک چرخ زدن با موتور

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی اگه در خیابان‌های شلوغ و پرتردد با موتور سیکلت حرکات نمایشی انجام بدید، جریمه خواهید شد! نرخ جریمه بسته به محل انجام حرکات متفاوته؛ یعنی در کلان‌شهرها بیشتر از شهرها و در شهرها بیشتر از روستاها است. همچنین این مورد جزو تخلفات حادثه ساز محسوب می‌شه و 8 نمره منفی داره. بنابراین باید حرکات نمایشی با موتور سیکلت رو در فضایی امن و با استفاده از تمام لوازم ایمنی انجام بدید تا دچار حادثه یا جریمه نشید.

 

سخن پایانی

انجام حرکات نمایشی از اون مواردیه که موتور سواران، خصوصا جوان‌ها، به آن علاقه‌مند هستند. تک چرخ زدن از محبوب‌ترین حرکات نمایشی با موتوره که قوانین خاص خودش رو داره.

برای تک چرخ زدن باید از لیست وسایل لازم برای انجام حرکات نمایشی، قوانین و مراحل تک چرخ زدن مطلع باشید. در این مطلب به مهم‌ترین نکات در مورد تک چرخ زدن با موتور پرداختیم و تلاش کردیم امن‌ترین راه برای انجام این حرکت هیجان‌انگیز را به شما معرفی کنیم.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

10 دیدگاه ها

  1. من 14سالمه خیلی تمرین کردم با دنده 2میزدم اما نمی تونستم ترمز بزنم بدون ترمز میزدم آخرش برگشت بگا رفتم با دنده 1تمرین کنید بتوند ترمز بزنید بد برید تک چرخ بزنید خیلی خطر ناکه

  2. داش یه چیزی یادت رفت برای اونایی که بار اولشون اگه موتور تو سرعت ۴۰ یا ۵۰ سیخ بشه کارشون تموم بهشون بگو که باید از ترمز هم استفاده کنن

  3. خودت بلدی بزنی یا فقط خوب مینویسی

  4. مجید سریزدی

    آموزش تک چرخ

  5. مجید سریزدی

    سلام من مخوام آموزش با ۱۲۵ تک چرخ یاد بگیرم

  6. اگر موتور صفحه کلاجش نیمه باشد باز هم میتپان با موتور تک چرخ زد؟؟

  7. خدا به شما خیر دهد کن راه راست کردن موتور را به آنها آموزش میدهید

  8. من اینارو تمرین کردم حرفه ای شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *