یکشنبه , اردیبهشت 9 1403

آموزش بنزین زدن به موتور سیکلت

آموزش بنزین زدن به موتور سیکلت همان چیزی است که قصد داریم در این مقاله بدان بپردازیم. مسلما اگر از جمله کسانی هستید که به تازگی موتور سیکلت خریده اید یا قصد خرید موتور سیکلت را دارید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

چرا باید نحوه بنزین زدن به موتور سیکلت را یاد بگیریم؟

قبل از پرداختن به موضوع بنزین زدن به موتور سیکلت بهتر است به یک سوال مهم پاسخ دهیم. شاید این سوال نیز برای شما به وجود آمده باشد که مگر بنزین زدن به موتور سیکلت چقدر سخت است که باید آن را یاد بگیریم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اول از همه یاد گرفتن غول بی شاخ و دم نیست و از یادگیری نهراسید. ثانیا عدم مهارت شما در بنزین زدن ممکن است باعث ایجاد ترافیک در پمپ بنزین­ها شود.

همچنین درخواست بنزین زدن از دیگری اندکی ناخوشایند و خجالت آور تلقی می شود. به علاوه ذکر این نکته نیز ضروری است که گاهی اوقات عدم رعایت یکسری نکات مربوط به بنزین زدن به موتور سیکلت ممکن است منجر به آسیب دیدگی برخی از قطعات موتور سیکلت شود.

پس حتی اگر روش بنزین زدن را نیز بلد باشید اما این نکات را رعایت نکنید، به زودی موتور سیکلت شما با مشکل مواجه خواهد شد.

چگونگی بنزین زدن به موتور سیکلت

 

چگونگی بنزین زدن به موتور سیکلت:

بنزین زدن به موتور سیکلت آسان تر از بنزین زدن به خودرو می باشد. در ادامه مراحل بنزین زدن به موتور سیکلت را قدم به قدم بررسی می کنیم:

  • ابتدا باید موتور سیکلت را خاموش کنید و از روی موتور سیکلت پیاده شوید.
  • سپس شما باید درب مخزن بنزین موتور سیکلت خود را باز کنید. این کار با کلیدی که در اختیار شماست انجام خواهد شد.
  • کارت بنزین خود را داخل دستگاه موجود در پمپ بنزین قرار دهید و رمز آن را بزنید. شما می توانید از کارت های بنزین موجود در پمپ بنزین نیز استفاده کنید.
  • نازل پمپ بنزین را بردارید و آن را بر دهانه مخزن بنزین موتور سیکلت خود قرار دهید. به طوری که بتوانید حجم بنزین موجود در مخزن بنزین را مشاهده کنید.
  • سعی کنید مخزن بنزین موتور سیکلت را کاملا پر نکنید.
  • سپس درب آن را ببندید.
  • اکنون کار ما تمام شد و باید هزینه بنزین زده شده را پرداخت کنید.
مطالب مرتبط:  چگونه با موتور پول در بیاوریم؟ [ آموزش ۱۰۰% ]

 

همانطور که دیدید، روش بنزین زدن به موتور سیکلت بسیار آسان است و کار آنچنان خاصی ندارد. اما در این حین شما باید نکاتی را رعایت کنید تا از بروز حادثه و آسیب دیدگی قطعات موتور سیکلت جلوگیری نمایید. در بخش بعدی به این نکات خواهیم پرداخت.

 

نکاتی که رعایت آنها هنگام بنزین زدن برای موتور سیکلت مهم است:

در ادامه به ذکر موردی این نکات و سپس به بررسی تفصیلی هر کدام خواهیم پرداخت. از جمله نکاتی که رعایت آنها هنگام بنزین زدن به موتور سیکلت دارای اهمیت است، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پیاده شدن از موتور سیکلت.
  • خاموش کردن موتور سیکلت.
  • قرار دادن موتور بر روی جک وسط.
  • عدم صحبت کردن با موبایل هنگام بنزین زدن.
  • تخلیه کردن بار الکتریسیته بدن.
  • سیگار نکشیدن.
  • بنزین زدن توسط خود راننده.

 

پیاده شدن از موتور سیکلت:

متاسفانه به علت این که مخزن بنزین موتور سیکلت، در دسترس می باشد، این تصور وجود دارد که می توان بدون پیاده شدن از موتور سیکلت، عمل بنزین زدن را انجام داد.

در حالی که این تصور کاملا غلط و خطرناک است. نشستن شما ممکن است مخزن بنزین موتور سیکلت را تحت فشار قرار دهد و این فشار مضاعف باعث یک آتش سوزی غیر قابل جبران خواهد شد. پس سعی کنید تا حد امکان هنگام بنزین زدن، از موتور سیکلت پیاده شوید.

 

خاموش کردن موتور سیکلت:

شاید بسیار شنیده باشید که هنگام بنزین زدن به موتور سیکلت باید آن را خاموش کنید و گر نه حادثه بزرگی در انتظار شما خواهید بود. اما چرا؟

مطالب مرتبط:  نکات مهم در نگهداری موتور سیکلت کدامند؟

دکتر کارل کراشنکی به این سوال پاسخ می دهد. وی می گوید که برای ساختن آتش به سه عنصر اصلی یعنی سوخت، اکسیژن و گرما نیاز داریم.

در واقع با بنزین زدن، دو عنصر ابتدایی یعنی سوخت و اکسیژن را فراهم کرده ایم. حال اگر عنصر سوم که روشن بودن موتور سیکلت می باشد را نیز به آن اضافه کنیم، شاهد انفجاری بزرگ خواهیم بود.

 

قرار دادن موتور سیکلت بر روی جک وسط:

نکته مهم دیگری که هنگام بنزین زدن به موتور سیکلت باید آن را رعایت کنید، گذاشتن موتور روی جک وسط می باشد. این کار باعث می شود که موتور سیکلت در حالت تعادل قرار بگیرد و شما به خوبی بتوانید که مقدار بنزین زده شده را کنترل کنید. همچنین از ریخته شدن بنزین نیز جلوگیری می کند.

 

عدم صحبت کردن با موبایل:

یکی از نکاتی که متاسفانه در کشور ما رعایت نمی شود، صحبت کردن با تلفن همراه هنگام بنزین زدن است. این موضوع به قدری جدی است که تمامی پمپ بنزین های موظف هستند با تابلو و علائم مربوطه، عدم صحبت کردن با تلفن همراه را به مراجعین گوشزد کنند.

فضای پمپ بنزین بسیار خطرناک و اشتعال زا می باشد به طوری که روشن شدن صفحه موبایل می تواند منجر به یک انفجار بزرگ شود. پس باید بیشتر مراقب بود.

 

تخلیه بار الکتریسیته موجود در بدن:

گاهی اوقات ممکن است کوچک ترین کار مانند دست کشیدن در مو ها، باعث انفجار شود. این مسئله به علت وجود بار الکتریسیته در بدن می باشد که باعث به وجود آمدن جرقه و در نهایت افنجار بزرگی خواهد شد.

 

سیگار نکشیدن:

سیگار نکشیدن یکی دیگر از مهمترین نکاتی است که هنگام بنزین زدن به موتور سیکلت باید رعایت کنید. همانطور که گفته شد کوچک ترین گرما یا منبع انرژی می تواند منجر به آتش سوزی و انفجار مخزن بنزین موتور سیکلت شود.

 

خودتان بنزین بزنید:

سعی کنید کار بنزین زدن را به کسی نسپارید. حتی اگر می خواهید موتور سیکلت خود را به کسی قرض بدهید، تاکید کنید که بنزین نزند. چرا که تنها شما با ظرفیت مخزن بنزین موتور سیکلت خود آشنایی دارید و می دانید که چه مقدار بنزین باید بزنید تا از پر شدن کامل آن جلوگیری نمایید.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *