دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

مراحل دریافت و تمدید گواهینامه رانندگی مهاجرین افغان

مراحل دریافت و تمدید گواهینامه رانندگی مهاجرین افغان

گواهینامه برای رانندگان افغان در ایران یکی از موضوعات مهم است که انجام آن امور مربوط به صادر شدن آن از پلیس گذرنامه شروع می شود و اولین شرط برای صدور گواهینامه این است مدت اعتبار این گذرنامه باید 6 ماه اعتبار داشته باشد اما شرط های دیگری در بعضی از استان ها در مقاطع مختلف زمانی ایجاد می شود مانند متاهل  بودن یا فرزند داشتن .

در برخی از استان ها قانون این است که اول باید به پلیس راهور مراجعه کنند تا درخواست برای شروع مراحل اداری صدور گواهینامه را به پلیس ارجاع دهد اما در بعضی استان ها مستقیما می توان به پلیس گذرنامه مراجعه شود و مراحل به ترتیب آغاز شود.

گواهینامه رانندگی با اعتبار یکساله برای مهاجرین صادر می شود و هرساله برای اینکه گواهینامه خود را تمدید کنند باید مراحلی را سپری کنند.

 

آیا با دریافت کارت آمایش گواهینامه برای رانندگان افغان صادر می شود ؟

طبق آخرین قوانین ایران کسانی که کارت آمایش دارند گواهینامه رانندگی داده نمی شود مگر در شرایط خاص که آن هم بعد بررسی شرایط فرد متقاضی توسط پلیس گذرنامه این کارت صادر می شود .

 

مرحله اول در ارائه گواهینامه به رانندگان افغان

اولین مرحله مراجعه به پلیس گذرنامه در محل اقامت  برای انجام انگشت نگاری است که این کار برای عدم سوءسابقه فردی است که خواهان گواهی نامه است،  مدارکی که برای این کار لازم است عبارت است از : یک قطعه عکس ، پرداخت 60 هزار تومان که البته با شیوع بیماری کرونا کارت خوان در مراکز پلیس گذرنامه قرار داده شده تا بتوانند همانجا پرداخت کنند، کپی صفحه اصلی  و صفحۀ اقامت پاسپورت، بعد از اینکه انگشت نگاری انجام شد باید به مدت 1 الی 3 ماه منتظر بمانند تا جواب استعلام آن از پلیس آگاهی بیاید.

مطالب مرتبط:  تست آیین نامه پایه ۳ - ۲ - ۱ (دانلود رایگان)

 

مرحله دوم :  عدم اعتیاد

به طور معمول زمان مراجعه برای انگشت نگاری یک نامه که مربوط به انجام آزمایش عدم اعتیاد است داده می شود که باید برگۀ مربوط به تست عدم اعتیاد را از پلیس گذرنامه دریافت کنند و آزمایش مورد نظر انجام شود که یک قطعه عکس برای این کار لازم است.

 

مرحله سوم : تحویل جواب آزمایش عدم اعتیاد

جواب آزمایش عدم اعتیاد را باید بعد از بدست آوردن نتیجۀ انگشت نگاری تحویل پلیس گذرنامه داد، در مرتبۀ بعدی پللیس گذرنامه نامه ای با این مبنا که مانعی برای صدور یا تمدید گواهینامه رانندگی به پلیس راهور ارسال می شود.

 

مرحلۀ چهارم : دریافت کردن کاردکس از پلیس راهور:

 بعد از اینکه به پلیس راهور مراجعه شد می توان کاردکس را دریافت کرد. برای تمدید گواهینامه باید تست پزشکی انجام شود البته به مراکزی که پلیس راهور معرفی می کند باید مراجعه و این تست را انجام داد.

اگر برای بار اول است گواهینامه دریافت می کند باید بعد از اینکه کاردکس را دریافت کرد برای گذراندن آموزش های مربوطه به آموزشگاه های رانندگی مراجعه کند و در آخر یک آزمون تئوری و عملی توسط پلیس راهور انجام می شود و در مرحلۀ آخر بعد از اینکه هزینه ها و فیش پستی به همراه عکس و ارائه کردن آنها به پلیس راهور به آنها برگه ای داده می شود که مانند گواهینامه است و مجاز هستند که در شهر رانندگی کنند که تا بعد از دو هفته خود گواهینامه به آدرس پستی پست می شود.

مطالب مرتبط:  گواهینامه رانندگی ایران در چه کشورهایی اعتبار دارد؟

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

2 دیدگاه ها

  1. سلام.بااین سختگیریهاادمومجبوربه خلاف میکنن.

  2. سلام با نامه بهزیستی باید متاهل باشی که گواهینامه بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *