دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا

شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا به نقل از رئیس مرکز صدور گواهینامه رانندگی به این صورت می باشد: رانندگی افراد سالمند تا زمانی که آنها از نظر جسمانی و روانی سالم باشند، هیچ گونه محدودیتی نخواهد داشت.

لازم به ذکر است به دلیل ضعف بینایی و عضلانی که در کهنسالی وجود دارد، ممکن است رانندگی نه تنها برای آنها بلکه برای سایر افراد نیز خطر آفرین باشد.

به همین دلیل شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا مطرح است. در ادامه این مقاله به چند مورد از این شرایط اشاره خواهیم کرد.

باید توجه داشت که فرهنگ تهاجمی رانندگی و نبود آرامش و تمرکز میان اکثر راننده ها در جامعه باعث می شود تا افراد کم توان و کهن سال دچار برخی مشکلاتی در این امر باشند.

درست است که تصادفات رانندگی به عوامل گوناگونی نظیر خرابی ترمز، فرسوده بودن خودرو یا کم نور بودن چراغ و عوامل آب و هوایی نیز بستگی دارند، ولی اشتباهات انسانی همواره مهمترین علل تصادفات رانندگی هستند.

 

ضرورت دریافت گواهینامه رانندگی برای افراد مسن:

اولین قدم برای آشنایی با شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا بررسی ضرورت دریافت گواهینامه رانندگی برای سالمندان می باشد.

در واقع سالمندان قشری از جامعه هستند و باید به آنها نیز توجه داشت. آنها برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارای مشکلاتی نظیر حرکت با تاخیر زیاد، تجمع زیاد مسافران و… می باشند.

بنابراین آنها نیز رانندگی با خودروی شخصی را ترجیح می دهند که این مسئله نیازمند دریافت گواهینامه رانندگی می باشد. پلیس راهور فراجا می گوید: رانندگی افراد سالمند به سلیقه شخصی وابسته نیست و نباید درباره شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا احساسی تصمیم گرفت. تشخیص صلاحیت رانندگی این افراد توسط متخصصان انجام می شود.

مطالب مرتبط:  راه های استعلام سوابق گواهینامه رانندگی

 

آیا شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا مانند سایر افراد است؟

ضرورت محدودیت سنی در رانندگی تا به الان از سوی دستگاه های مختلف چندان جدی گرفته نشده است. زیرا این نظریه دارای مخالفان و موافقانی می باشد که هر کدام ادعای خود را دارند. برخی می گویند رانندگی نیز باید مانند مشاغل دیگر دوره بازنشستگی داشته باشد.

در سنین بالا به دلیل تضعیف عضلات، ضعف شنوایی و بینایی و کاهش سرعت عمل در سالمندان، رانندگی در این سن برای خودشان و دیگران خطر ساز است.

اظهارات دیگری هم در مقابل موافقان تعیین سقف سنی در رانندگی وجود دارد. این نظریه می گوید، رانندگی به سن و سال بستگی ندارد.

بلکه به توانایی فرد وابسته است و نباید برای رانندگی محدودیت سنی گذاشت. با این استدلال که برخی از رانندگان جوان و میانسال هم ممکن است به دلیل مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی تمرکز و کنترل خود را حین رانندگی از دست بدهند و خطر ساز شوند.

 

 

محدودیت های رانندگی برای افراد سن بالا:

رانندگی افراد مسن دارای چالش های متعددی می باشد. هر چند که آمار تصادف های رانندگی سالمندان نسبت به تصادفات زیاد نیست اما حوادث و ترافیک هایی که سالمندان در آنها سهیم بوده اند، کم نیست و این دلیلی برای تجدید نظر و وضع قوانینی برای تعیین محدودیت سنی در رانندگی می باشد.

واکنش و عکس العمل در افراد جوان در ۱.۵ صدم ثانیه و در افراد سن بالا ۳ صدم ثانیه است. با توجه به این دلایل و حوادث اخیری هم که توسط افراد بالای ۷۰ سال به وجود آمده، شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا با محدودیت هایی روبرو شده است که به آنها در ادامه خواهیم پرداخت.

 

شرایط تمدید گواهینامه رانندگی برای افراد مسن بالای ۷۰ سال:

با اینکه تا کنون مسئولان کشورمان اقدامی جهت تعیین سقف سنی در رانندگی نداشته اند، اما دوره ها و تست هایی جهت تشخیص صلاحیت رانندگی را به عنوان قانونی در راهنمایی و رانندگی را با عنوان شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا وضع کرده اند که همین هدف را به دنبال دارد.

رئیس مرکز صدور گواهینامه رانندگی می گوید: افراد عادی باید هر ۵ سال یکبار باید برای تمدید گواهینامه رانندگی خود اقدام کنند و افراد مسن بالای ۷۰ سال باید هر ۲ سال یکبار نسبت به این کار اقدام نمایند.

مطالب مرتبط:  مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه

رئیس مرکز صدور مجوز های گواهینامه رانندگی با تاکید بر این که بیماری شایع میان افراد مسن آلزایمر و پارکینسون است، خطرات ناشی از این بیماری ها حین رانندگی را دلیل توجه پلیس راهنمایی و رانندگی به آنها و اجرای قوانین به شمار می آورد.

همین اوامر موجب می شود تا شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا سخت تر شود. بر اساس قانون وضع شده، افراد بالای ۷۰ سال هر دو سال یکبار موظف به انجام تست ها و آزمایش های ویژه ای برای تمدید گواهینامه رانندگی هستند تا صلاحیت آنها تایید شود.

 

شرایط صدور گواهینامه رانندگی برای افراد مسن بالای ۷۰ سال:

شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا بر اساس ماده ۳ آئین نامه وضع شده است. صدور گواهینامه رانندگی برای افراد مسن بالای ۷۰ سال به این صورت است که باید برای انجام تست ها و آزمایش های سلامت جسمی و روانی به صورت حضوری مراجعه کنند.

در صورت تایید، گواهینامه جدید برای آنها صادر می شود. افراد بالای ۷۰ سال اگر در تمدید گواهینامه خود کوتاهی کنند، به ضررشان تمام می شود.

به نقل از رئیس مرکز صدور گواهینامه رانندگی، در صورتی که این افراد مسن در هنگام رانندگی دچار سانحه یا تصادفی شوند بیمه، پرداخت خسارت آنها را قبول نخواهد کرد.

رئیس مرکز صدور گواهینامه خاطر نشان کرد: «افراد مسن بهتر است از رانندگی در مسیر های طولانی و در تاریکی شب بپرهیزند و افراد دارای گواهینامه خانواده در سفر ها و یا مسیر های طولانی به این گروه سنی کمک کنند».

 

توصیه ها و نشانه هایی برای رانندگان مسن بالای ۷۰ سال:

کند شدن عکس العمل در هنگام رانندگی، تضعیف قدرت شنوایی و بینایی، محدود شدن دایره دید و افزایش برگه های جریمه و… از نشانه ها و عواملی هستند که اگر در هنگام رانندگی متوجه آنها شدید، زمان آن رسیده است تا محدودیت های سنی در رانندگی را بپذیرید.

در نتیجه باید اقدامات لازم را نظیر شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا دنبال کنید. همچنان که تعیین سقف سنی در رانندگی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر دستگاه های قانونگذار جدی گرفته نمی شود، این مسئله باعث حادثه آفرینی در گوشه و کنار شهر شده است. با این حال بهتر است خود افراد مسن و خانواده های آنها به فکر سلامتی و جانشان باشند.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

یک دیدگاه

  1. جای تاسف داره که موارد زیادی برای ابطال یا عدم تمدید افراد مسن وجود داره که بسیار راحت میتونه مورد پیگیری قرار بگیره هدم هماهنگی بین اورگانهای دولتی میتونه تبعات بسیار سنگینی داشته باشه خدایی نکرده اگه سر فرزند یا نوادگانتون اتفاق بیوفته باید پیگیری بشه بطور مثال پدر بنده الزایمر داره و دارو مصرف میکنه گاها حتی یادش میره ماشینشو کجا پارک کرده هرچی بهش میگیم پدر‌جان شما صلاحیت رانندگی رو نداری و حادثه خبر نمیکنه کو گوش شنوا کی مسئول رسیدگی به این مشکلات هست خیلی راحت پزشکان میتونن در صورت مشاهده بیمار با شرکت بیمه گذار یا راهنمایی رانددگی هماهنگ بوده و میشه براحتی با ویزیت بیمار با اطلاعاتی که پزشک در اختیار پلیس راهور یا ادارات بیمه میتونه قرار بده میتونن براحتی یکی از عدم صلاحیت فرد رو مشاهده کرد بماند که شنوایی و بینایی ایشون هم مشکل داره و تحت عمل جراحی هم قرار گرفته در اخر کی پاسخگو هست این یک هشداره و بررحتی میتونه باعث حادثه و مرگ هموطنانم بشه کی پاسخگوی مشکلات و پیشگیری این گونه مشکلات هست؟ هیچ ارگانی نه توجه میکنه نه گوش به حرف میده و نه قولنین درست و سفت و سختی در خصوص افراد سن بالا داریم
    اگه کسی هست صدای ملت باشه و برای جلوگیری از خطرات صدای مارو بگوش مسئولین برسونه با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *