دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

10 علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر خودرو

واشر سرسیلندر چیست؟

یکی از قطعات مهم در تجهیزات خودرو واشر سر سیلندر است که جنس آن از آلیاژ های فولادی و مقاوم در برابر حرارت، ضربات و فشار زیاد می باشد. این قطعه برای عایق بندی موتور خودرو و سر سیلندر به کار می رود.

واشر سر سیلندر همانند سایر قطعات ممکن است معیوب یا دچار سوختن شود که در ادامه با علائم سوختن واشر سر سیلندر بیشتر آشنا خواهیم شد. سوختن واشر سر سیلندر علائم مختلفی دارد که این علائم ممکن است از وارد شدن ضربه یا خراب شدن این قطعه به وجود بیاید، واشر سر سیلندر وظیفه آب بندی آب و روغن را میان این دو قطعه انجام می دهد، یکی از رایج ترین مشکلات خودرو همین خرابی واشر است. در این مقاله قصد داریم تا 10 مورد از مهم ترین عواملی که باعث سوختن واشر سرسیلندر می شود را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر خودرو
علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر خودرو

فهرست مطالب:

علائم سوختن واشر سر سیلندر خودرو

علائم زیر می تواند نشانه سوختگی این قطعه در خودروی شما باشد، بنابر این با بررسی و آب بندی منافذ این قطعه از سوختن آن جلوگیری نمایید.

1. مشاهده حباب هایی روی سطح آب رادیاتور یا اصلاحا کف کردن آب رادیاتور

بروز این حباب هایی که از چرخش آب در رادیاتور یا عوامل دیگر مانند آسیب دیدن واشر سرسیلندر بین محفظه سیلندر و حفره آب به وجود می آید باعث خوردگی لایه خارجی سیلندر می شود و علائمی بر سوختن واشر می باشد، همچنین این حباب ها باعث کم شدن راندمان سیستم خنک کننده به دلیل جلوگیری از تبادل حرارت می شود. زمانیکه دمای آب رادیاتور بالا می رود این حباب ها علتی بر سر ریز شدن این آب می شود.

 

2. تغییر رنگ روغن پیشرانه یا همان روغن موتور خودرو

زمانیکه دمای موتور بالا است، با بیرون کشیدن گیج روغن می توانید متوجه تغییر رنگ روغن که به رنگ شیری تغییر حالت می دهد شوید. این وضعیت در حالت عادی وجود ندارد و تنها زمانیکه واشر سر سیلندر شما سوخته باشد و این آب به داخل روغن راه پیدا کرده باشد پدید می آید. نشت این روغن و آب از محل اتصال سرسیلندر شما را متوجه سوختن واشر سرسیلندر خواهد کرد.

 

3. بد کار کردن یا درست کار نکردن موتور خودرو

با سوختن واشر سرسیلندر خودرو راندمان موتور به دلیل آب بندی نشدن و جلوگیری از این فرایند بین سر سیلندر و سیلندر، افت پیدا می کند و این آب بندی نشدن باعث ورود روغن یا آب به داخل سیلندر می شود.

 

4. افزایش بیش از حد دمای موتور خودرو

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که دمای موتور ماشینتان به شدت بالا رفته باشد به حدی که به نقطه جوش رسیده باشد، یکی از علائم این افزایش دما سوختگی واشر سرسیلندر است که باید آن را تعویض کنید.

رانندگی طولانی مدت باعث افزایش دمای موتور و داغ کردن آن می شود که باعث سوختگی واشر می شود.

بالا رفتن دما باعث بالا رفتن آمپر می شود و این دلیلی بر کمبود آب لازم در رادیاتور است.

همچنین باید توجه داشته باشید که با بروز مشکل در هر قسمت از قطعات سیستم خنک کننده مانند فن خنک کننده و یا رادیاتور باعث افزایش دمای موتور (پیشرانه) و در نتیجه آسیب دیدن واشر سرسیلندر می شود.

 

5. خروج دود سفید از اگزوز خودرو

خروج گاز سفید یا آبی رنگ از اگزوز خودرو یکی از علائم سوختگی واشر سرسیلندر می باشد، این دود نشانه وجود آب در محفظه احتراق است، این دود زمانیکه شما ماشین را روشن می کنید می توانید ببینید و با بررسی خروجی اگزوز زمانیکه موتور خاموش بوده و پس از مدتی آن را روشن می کنید یا اصطلاحا استارت می زنید متوجه سالم یا خراب بودن واشر می شوید.

مطالب مرتبط:  آموزش رانندگی لیفتراک (۰ تا ۱۰۰ کار با لیفتراک)

 

6. کاهش پیدا کردن سطح مایع خنک کننده در موتور ماشین

زمانیکه سطح آب موتور خودروی شما به دلیل غیر عادی و نامعلومی کاهش پیدا کند یکی از دلایل آن می تواند سوختن واشر سرسیلندر باشد زیرا این آب با وجود نشتی از موتور خارج شده و به سمت محفظه سیلندر و یا منافذ دیگر رفته و باعث کاهش آن می شود.

 

7. پوسیدگی واشر پس از مدت زمان طولانی

واشر سرسیلندر مانند بسیاری از قطعات دیگر پس از گذشت مدت زمان طولانی از رانندگی باعث فرسایش می شود، نوسانات دمایی به دلیل تغییرات فصل، رانندگی طولانی مدت باعث این پوسیدگی می شود. رسوبات داخل این قطعه به دلیل ایجاد گازهایی که از احتراق به وجود می آید پس از مدتی باعث فرسودگی واشر می شود.

 

8. مشاهده روغن یا مایع خنک کننده روی شمع های خودرو

وجود آب یا روغن روی سر این شمع نشان دهنده سوختگی واشر سرسیلندر است که باید آن را بر طرف کنید.

 

9. دیر روشن شدن خودرو پس از استارت های متوالی خودرو

یکی دیگر از علائم سوختگی واشر سرسیلندر این است که خودرو با استارت های متوالی روشن نمی شود و پس از چند بار استارت روشن می شود، این علامت نیم سوز شدن واشر سرسیلندر را نشان می دهد.

 

10. نقص فنی در بخش واتر پمپ و همچنین گردش نداشتن آب در موتور

واتر پمپ یکی از مهم ترین قطعات خودرو محسوب می شود که از وظایف آن می توان به گردش در آوردن آب و مایعات ضد یخ و جوش درون موتور اشاره کرد، با نشتی واشر سرسیلندر و هدر رفتن آب از درون آن باعث به وجود آمدن نقص در این پمپ می شود.

تمامی این علائم که به آن پرداختیم می تواند نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر باشد که باید به آنها توجه کرد و این نقص را برطرف نمود زیرا جلوگیری از این خسارات خیلی به صرفه تر از زمانی است که برای تعمیر آن بخواهیم اقدام کنیم.

برای جلوگیری به موقع از این وضعیت می توانید با بررسی های ماهانه از سیستم داخلی موتور و چک کردن آن متوجه ایرادات کوچک و یا حتی نیم سوز شدن واشر سرسیلندر شوید.

و نکته آخر اینکه زمانیکه با نقص فنی خودرو مواجه شدید از ادامه رانندگی خودداری کنید و هر چه سریعتر خودرو را به یک تعمیرگاه برده و نقص را برطرف کنید تا از آسیب های جدی و هزینه های زیادی که در آینده نه چندان دور برایتان پیش می آید جلوگیری کنید.

 

=========================

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر یک جز پیچیده با تکنولوژی پیشرفته است که اساساً برای دور نگه داشتن محیط‌های مختلف مانند آب و روغن در موتور و همچنین تهیه یک مهر و موم خارجی طراحی شده است. یکی از ملزومات موتور واشر سرسیلندر می‌باشد.

واشر سرسیلندر یک جز مهم در موتور است که باید بتواند با تقاضای بیشتر موتورهای مدرن سازگار باشد. سیستم های مهر و موم مدرن با عملکرد بالا کاملاً قابل اعتماد هستند.

 

سیستم‌های واشر سرسیلندر مدرن

طراحان و تأمین کنندگان موتور زمان و تلاش زیادی را صرف تولید محصولاتی کرده‌اند که می‌توان برای اطمینان از کارکرد ایمن حتی در شرایط بحرانی به آنها اعتماد کرد. سیستم‌های واشر سرسیلندر مدرن می‌توانند در برابر فشارهای زیاد، دمای بالا و محیط‌های تهاجمی در تمام طول عمر ماشین مقاومت کنند.

واشرهای سرسیلندر علاوه بر دور نگه داشتن محیط‌های مختلف در موتور مانند گازها، آب و روغن و تأمین آب بند خارجی، به عنوان یک عنصر انتقال نیرو نیز عمل می‌کنند. به عنوان مثال، واشر سرسیلندر بین موتور و بلوک سیلندر تأثیر قابل توجهی در توزیع نیرو در داخل سیستم بستن به عنوان یک کل دارد.

 

جلوگیری از خرابی موتور

برای جلوگیری از خرابی موتور و اطمینان از بیش‌ترین عمر مفید موتور، مهم است که از خراب شدن واشر سرسیلندر محافظت کنید. در صورت مشاهده هرگونه عملکرد غیرعادی موتور باید بلافاصله اقدام مناسبی انجام دهید.

مطالب مرتبط:  اصول رانندگی صحیح در جاده

عملکرد غیرعادی موتور مانند: شروع ضعیف از سرما، از دست دادن قدرت، دمای خنک کننده در منطقه قرمز، روغن در مایع خنک کننده و آب و روغن در فواصل کوتاه نیاز به افزایش دارند. در چنین مشکلاتی، موتور باید فوراً موتور خاموش شود و برای تعیین علت از یک تعمیرکار و متخصص حرفه‌ای مشورت بگیرید.

اگر در مراحل اولیه مشکلی پیش بیاید، اغلب می‌توان از آسیب عمده موتور و هزینه‌های بالای تعمیر جلوگیری کرد. سرویس و بازرسی منظم خودرو و موتور در کارگاه نیز می‌تواند به حفظ ارزش خودرو در طولانی مدت کمک کند.

 

چه چیزی فرسودگی واشر سرسیلندر را تهدید می‌کند؟

خرابی یک واشر سرسیلندر پدیده نسبتاً ناخوشایند و خطرناکی است. حتی یک سوراخ کوچک یا ترک می‌تواند منجر به عواقب تعمیرات اساسی موتور شود. این امر به دلیل از بین رفتن کیفیت روغن کاری روغن اتفاق خواهد افتاد، زیرا با مایع خنک کننده رقیق می‌شود. و این به سرعت منجر به سایش زودرس گروه سیلندر و پیستون می‌شود.

 

واشر سرسیلندر از چه ساخته شده است؟

اگر سایر اجزای دستگاه از واشرهای ساخته شده از مقوا یا لاستیک مخصوص استفاده کنند، سر آن از محصولی ساخته می‌شود که از مواد مخصوص ساخته شده و دارای شکل پیچیده‌ای است. مواد باید به اندازه کافی محکم و مقاوم در برابر حرارت باشد. امروزه می‌توان کلیه واشرها را به دو گروه بزرگ غیر فلزی و فلزی تقسیم کرد.

  • غیر فلزی

دو نوع آزبست و بدون آزبست وجود دارد. در حالت اول، واشر از مواد ورق ساخته شده است. علاوه بر این، تمام دهانه‌ها (برای استوانه‌ها و اتصال دهنده‌ها) در امتداد لبه برش با حلقه‌های فلزی تقویت شده. واشرهای ساخته شده از لاستیک فشرده با افزودن پودر گرافیت و الیاف آزبست نیز تولید می‌شوند. در حالت بدون آزبست، مواد مصنوعی و لاستیک، در دمای بالا فشار داده می‌شوند. این واشرها اندکی گران‌تر از موارد فوق هستند، اما مقاومت در برابر سایش را افزایش داده‌اند.

  • فلزی

واشر‌های سر سیلندر فلزی را می‌توان رایج ترین واشرها در نظر گرفت. مواد تولیدی آنها ورق مس است که گزینه‌ای گران قیمتی می‌باشد و یا از ورق نازک برای تولید آنها استفاده می‌کنند. برای دستیابی به آب بندی بهتر، مناطق تماس با صفحه‌های سرسیلندر و بلوک سیلندر با ترکیب لاستیک مخصوص پوشانده می‌شوند. عمر واشرهای فلزی در مقایسه با آزبست بیش‌تر است.

 

دلایل خرابی واشر

در بیش‌تر مواقع، این عملکرد مداوم واشرها باعث گرم شدن بیش از حد موتور و تغییر شکل واشر (گاهی شکستن) می‌شود. دلایل دیگری نیز وجود دارد که شایان ذکر است:

  • کیفیت سوخت نامناسب
  • فشرده سازی بیش از حد مخلوط
  • تنظیم نادرست سیستم اشتعال (شمع‌ها تعداد درخشش اشتباه دارند)
  • سفت شدن پیچ و مهره‌های ثابت کننده.

 

اگر واشر سرسیلندر بسوزد چه اتفاقی می‌افتد ؟

اگر واشر سرسیلندر از بی‌دقتی و بی‌احتیاطی شما بسوزد با علائمی به شرح زیر روبه رو می‌شوید که عبارت است از :

  • جوش آمدن خودرو
  • تغیر رنگ روغن موتور به رنگ شیری
  • مخلوط شدن روغن در آب رادیاتور
  • عملکرد بد موتور
  • در زمانی کوتاه بروز حرارت بسیار زیاد موتور
  • روشن شدن چراغ چک
  • خرابی پمپ روغن

 

عوامل سوختن واشر موتور

به چند دلیل بسیار مهم واشر موتور می‌سوزد که عبارت است از :

  • کمبود آب در رادیاتور
  • پیچیده شدن شیلنگ ورودی و خروجی آب
  • بسته شدن مجرای آب در موتور
  • ایراد در ترموستات
  • خراب بودن واترپمپ
  • تولید حرارت بسیار زیاد موتور به علت گاز دادن‌های شدید و طولانی مدت در حالت ساکن و درجا

 

آیا شما می‌توانید به تنهایی واشر را تعویض کنید؟

البته که شما می‌توانید خودتان این مشکل را برطرف کنید، واشر را تعویض کنید. باید شما فراموش نکنید که واشر سر سیلندر قطعه‌ی بسیار حساسی در وسیله‌ی نقلیه‌ی شما است و اگر در تعمیر این قطعه کوچک‌ترین اشتباهی انجام دهید حتی ممکن است موتور شما بسوزد .

هنگامی که شما واشر را درست آب‌بندی نکنید، با نشت آب از کانال آب و همچنین روغن از کانال روغن رو به رو می شوید و در نهایت انگار هیچ کاری انجام نداده‌اید. حتی تا این حد که آن قدر باید دقیق آب‌بندی شود تا گاز از محفظه احتراق فرار نکند. پس آب‌بندی واشر خیلی مهم است .

 

ضرر رعایت نکردن نکات فنی:

موارد زیر را که اگر هنگام تعمیر سرسیلندر رعایت نکنید. مشکل‌ ساز خواهد شد :

پیچ‌ های سرسیلندر را سفت یا شل ببندین، یعنی اگر پیچ‌ ها خیلی سفت شود امکان بریدن هست و به سرسیلندر آسیب می‌رساند. اگر پیچ‌ ها شل بسته شود براثر حرارت زیاد سرسیلندر تاب بر می‌دارد. در این صورت سیلندر را باید به تراشکاری ببرید. اگر آسیب کمتر باشد تراش می‌شود.البته اگر آسیب زیاد باشد باید یک سر سیلندر جدید بخرید.

عدم استفاده مناسب از چسب مزدا و یا چسب آب‌ بندی سرسیلندر هم می‌ تواند برای شما مشکل ساز باشد.

در هر صورت با وجود  بروز مشکلات حتما به مکانیکی بروید و خودروی خود را برای تعمیر درست در اختیار مکانیک‌ های باتجربه قرار دهید و در وقت و هزینه خودتان صرفه‌جویی کنید.

 

آیا موتورهای برقی نیز واشر سرسیلندر دارند؟

اگر خودروی شما کاملا برقی است به واشر سرسیلندر نیاز ندارد. در موتور ماشین برقی نیازی به واشر سرسیلندر نیست. زیرا آب و روغنی در کار نیست  و با بنزین کار نمی‌کند و اصلا سیلندر و سر سیلندری در موتور به کار نرفته است.

اما اگر خودروی شما دارای موتور برقی و بنزینی است، واشر سرسیلندر دارند. زیرا به دلیل سیستم بنزینی خودرو این واشر در موتور شما نیاز است.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

یک دیدگاه

  1. حسین اقا سهرابی

    با س چرا سرسیلندر کف تراشی درمرحله سوم نه باید واشر پهن انداخت همان واشار استاندارخودرا بایدانداخت نو به جای واشرا باید تسمه تایم یا به فکر فولی سر میلنگباشم واز سره پیستون را کنیک تراش کنیم تا موتور به حاله نورمال خود بیاید

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *