یکشنبه , اردیبهشت 9 1403

هزینه انتقال سند موتور سیکلت سال 1403

هزینه انتقال سند موتور سیکلت

نحوه انتقال مالکیت موتور سیکلت

اولین گام جهت انتقال مالکیت موتورسیکلت تعویض پلاک موتور سیکلت است. برای انجام آن خریدار و فروشنده باید به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند و اقدامات زیر را انجام دهند.

 

مراحل نقل و انتقال موتور سیکلت در مراکز تعویض پلاک چگونه است؟

فروشنده و خریدار ابتدا باید نسبت به گرفتن قبض ورودی پارکینگ اقدام کنند، سپس به اطلاعات جهت گرفتن نوبت و تعیین غرفه مراجعه نمایند. پس از رسیدن نوبت با مراجعه به باجه مربوطه، مدارک لازم را ارائه دهند تا مدارک متقاضیان توسط کارشناس حقوقی بررسی شود.

پس از اخذ فرم بازدید فنی وسیله نقلیه از غرفه مربوطه، بازدید فنی وسیله نقلیه توسط کارشناس مرکز تعویض پلاک جهت تایید اصالت وسیله نقلیه انجام خواهد شد.

گواهی مفاصا حساب از اجرائیات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه باید ارائه شود.

پس از واریز هزینه نقل و انتقال موتورسیکلت و پرداخت هزینه پستی مصوب جهت ارسال کارت مشخصات موتورسیکلت باید با مراجعه به دفتر مربوطه جهت دریافت تاییدیه نقل و انتقال و سند مالکیت موتورسیکلت اقدام نمایند و سپس به محل فک جهت فک پلاک موتورسیکلت مراجعه نمایند.

پس از آن به انبار پلاک جهت تحویل پلاک قدیم و اخذ پلاک جدید بروند و با مراجعه به محل نصب جهت نصب پلاک جدید اقدام نمایند. در نهایت به درب خروج رفته و با ارائه قبض ورود به پارکینگ از مرکز تعویض پلاک خارج شوند.

 

مراحل گرفتن وکالت تعویض پلاک موتورسیکلت؟

موکل فروشنده می‌تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به نام وکیل خریدار، وکالت تعویض پلاک را تنظیم نماید. همچنین موکل می‌تواند نسبت به تعویض پلاک محدودیت زمانی تعیین نماید.

سپس پس از تعویض پلاک فروشنده و خریدار باید با دردست داشتن مدارک نسبت به تنظیم سند موتور سیکلت به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در صورتی که برای تعویض پلاک محدودیت زمانی وجود داشته باشد و تاریخ آن گذشته باشد، آن وکالت فاقد اعتبار خواهد بود.

 

مدارک مورد نیاز جهت انتقال مالکیت موتور سیکلت؟

  • اصل و کپی کارت ملی خریدار و فروشنده
  • اصل و کپی شناسنامه خریدار و فروشنده
  • نسخه اصلی سند موتور سیکلت
  • کارت موتور سیکلت
  • ارائه سندی از پلیس +۱۰ مبنی بر اعلام جریمه موتورسیکلت یا پرداخت آن
  • احراز سکونت در محلی که به اعلام مکان سکونت گزارش داده‌اید
  • دارا بودن بیمه شخص ثالث

 

شرایط مورد نیاز جهت انتقال مالکیت موتور سیکلت؟

حضور خریدار و فروشنده الزامی است و توجه داشته باشید که باید هزینه انتقال مالکیت موتورسیکلت به شماره حساب خزانه داری کل واریز نمایید و فیش واریزی را به همراه داشته باشید.

مطالب مرتبط:  آموزش تک چرخ با موتور هوندا ۱۲۵ [ آموزش ۱۰۰% ]

هزینه‌های انتقال سند خودرو به طور معمول به صورت توافقی بین طرفین پرداخت خواهد شد؛ اما اگر طرفین به توافق نرسیدند، باید به صورت مساوی پرداخت شود.

توجه داشته باشید که کارت عابر بانک به همراه داشته باشید؛ زیرا در هنگام پرداخت هزینه‌های مرتبط با تعویض پلاک تنها به واسطه کارتخوان انجام پذیر است.

 

مراحل گرفتن وکالت فروش موتورسیکلت؟

یکی از راه‌های انتقال سند مالکیت موتور سیکلت انتقال به شکل وکالتی است. این روش در ابتدا باید تنظیم وکالت فروش توسط فروشنده در یکی از دفاتر اسناد رسمی به نام خریدار صورت گیرد.

وکیل باید پس از تعویض پلاک، سند موتور سیکلت را به نام خود در یکی از دفاتر اسناد رسمی درآورد که برای انجام آن باید هزینه حق التحریر، مالیات ارزش افزوده ،هزینه صدور الکترونیکی سند و ۲۰۰۰۰ ریال حق الثبت را پرداخت نماید.

 

اگر وکیل بخواهد پیش از تعویض پلاک موتور سیکلت آن را با همان وکالت قبلی به شخص دیگری واگذار کند یا به عبارتی تفویض نماید، باید در وکالت عبارت حق توکیل به غیر را داشته باشد و سپس تمامی هزینه‌های اولیه را پرداخت نماید.

 

هزینه انتقال سند موتور سیکلت به عهده کیست؟

برای نقل و انتقال سند موتور سیکلت، سه نوع هزینه وجود دارد:

۱- هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک و معاینه فنی که باید در مرکز تعویض پلاک پرداخت شود، که به‌طور معمول حدود ۲۰ هزار تومان است.

۲- هزینه‌های مربوط به انتقال سند موتور سیکلت که باید در برای انتقال سند بپرداخت شوند. هزینه‌های این مورد بر اساس سی سی موتور متفاوت است و به‌طور تقریبی در حدود ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

۳- هزینه بیمه موتور سیکلت است که متناسب با این که از چه شرکت بیمه‌ای استفاده شود متغیر است. اما به‌طور کلی هزینه آن حدود ۸۰ هزار تومان شروع خواهد شد.

 

احراز محل سکونت برای تعویض پلاک موتور سیکلت

مشخص شد که در هنگام خرید موتور سیکلت و فرآیند تعویض پلاک، باید آدرس محل سکونت خود را اثبات کنید. جهت احراز آدرس می‌توانید یکی از روش‌های زیر را به کار بگیرید:

  • ارائه سند منزل به همراه قبض آب، برق یا گاز
  • ارائه نامه رسمی از اداره‌های عشایر و امور روستایی سازمان کشاورزی
  • ارائه جواز کسب معتبر به همراه قبض آب، برق یا گاز
  • ارائه معرفی‌نامه معتبر از ادارات دولتی یا نیروهای مسلح با ذکر آدرس محل سکونت

 

اهمیت مدل موتور سیکلت در تعویض پلاک

باید دقت کنید که مدل موتور سیکلت در هزینه تعویض پلاک آن تاثیرگذار است. به طور کلی برای تعویض پلاک موتورهای قدیمی‌تر، به علت فرسودگی، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

سن فرسودگی برای موتور سیکلت‌های بنزینی کاربراتوری 6 سال، موتورهای بنزینی انژکتوری 8 سال و برای موتورهای برقی 12 سال در نظر گرفته می‌شود. طبق قوانین موجود اگر موتور شما قدیمی و فرسوده باشد پلاک ملی به آن تعلق نخواهد گرفت و لازم است جهت معرفی به مراکز اسقاط اقدام کنید.

 

هزینه مالیات انتقال سند موتور سیکلت

یکی از هزینه‌های دیگری که باید علاوه بر هزینه نقل و انتقال سند موتور سیکلت در نظر گرفته شود، هزینه مالیات است. هزینه‌ای که بابت مالیات پرداخت می‌شود به سه عامل قیمت موتور سیکلت، سال تولید و داخلی یا خارجی بودن  آن بستگی دارد. معمولا مالیات موتور سیکلت‌های خارجی و قدیمی که ارزش بالاتری دارند، بیشتر از موتور سیکلت‌های داخلی و جدید ارزان قیمت است.

مطالب مرتبط:  چگونه با موتور پول در بیاوریم؟ [ آموزش ۱۰۰% ]

میزان این مالیات دریافتی به شکل سالانه تغییر می‌کند و نمی‌توان هزینه ثابتی در نظر گرفت. به طور معمول پرداخت این هزینه به عهده فروشنده یا مالک اولیه موتور است و امکان پرداخت این هزینه به شکل آنلاین نیز وجود دارد.

 

اصلاح مشخصات سند موتور سیکلت

در صورتی که پس از صدور سند موتور سیکلت متوجه شدید که اطلاعات آن با ویژگی‌های واقعی وسیله مغایرت دارد، باید جهت اصلاح آن اقدام کنید. در چنین شرایطی مالک یا نماینده قانونی مالک موتور سیکلت باید با مدارکی مثل مدارک هویتی، بیمه‌نامه، سند مالکیت، کارت موتور سیکلت و کارت عابر بانک به دفتر مربوطه مراجعه کند.

در مرحله بعد باید اثبات شود که موارد ثبت شده در سند یا کارت موتور سیکلت با ویژگی‌های واقعی وسیله مطابقت ندارند. اگر مقصر این خطا کارکنان تعویض پلاک باشند، نباید هیچگونه هزینه‌ای در قبال اصلاحیات سند یا کارت موتور سیکلت از شما دریافت شود اما در غیر این صورت صدور مجددسمو شامل هزینه خواهد بود.

 

مراحل معاینه فنی موتور سیکلت

یکی از مواردی که پیش از تعویض پلاک موتور سیکلت باید انجام شود، معاینه فنی است که پروسه دریافت آن بین 10 تا 15 دقیقه زمان می‌برد. در این روند ابتدا ویژگی‌های ظاهری موتور بررسی می‌شوند و سپس میزان آلایندگی موتور را بر اساس گازهای خروجی و استانداردهای موجود می‌سنجند.

در نهایت ترمز و باد لاستیک‌های موتور سیکلت مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر مشکلی وجود نداشت، کارت معاینه فنی برای موتور صادر می‌شود. در صورت وجود هر مشکلی نیز مالک موظف است آن‌ها را برطرف و سپس برای دریافت کارت اقدام کند. در نظر داشته باشید که اعتبار این کارت تنها یک سال است و معاینه فنی موتور باید هر ساله تکرار شود.

 

مراکز تعویض پلاک در تهران

در شهر بزرگی مثل تهران، خرید و فروش موتور سیکلت به شکل روزانه و در تعداد بسیار بالایی در حال انجام است. به همین دلیل شهرداری 6 مرکز تعویض پلاک را در نقاط مختلف شهر تهران در نظر گرفته است. در لیست زیر این مراکز را معرفی می‌کنیم تا با توجه به موقعیت مکانی خود نزدیک‌ترین مورد را انتخاب کنید.

  • تعویض پلاک الغدیر
  • تعویض پلاک اتحاد
  • مرکز تعویض پلاک خلیج فارس
  • تعویض پلاک یادگار امام
  • تعویض پلاک میثم
  • مرکز تعویض پلاک باقرشهر

به طور معمول مراکز تعویض پلاک در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از ۷ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر و در روز جمعه از ۷ صبح تا ۱۲ ظهر خدمات خود را ارائه می‌کنند. با این حال بهتر است قبل از مراجعه برای صرفه‌جویی در وقت خود از ساعات فعالیت مرکز و وقت‌دهی آن اگاه باشید.

 

سخن پایانی

این روزها به دلیل ترافیک شدید خصوصا در کلان ‌شهرها موتور سیکلت محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. خرید موتور سیکلت شامل مراحل مختلفی می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعویض پلاک اشاره کرد.

جهت طی کردن فرآیند تعویض پلاک باید هزینه‌های مختلفی را پرداخت و مراحل قانونی و اداری را پشت سر بگذارید. هزینه‌های تعویض سند هر ساله دچار تغییر می‌شوند و نمی‌توان میزان دقیق را به طور قطعی مشخص کرد. با این حال اطلاع از جزئیات این هزینه‌ها به سرعت پشت سر گذاشتن این مراحل می‌افزاید.

 

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

3 دیدگاه ها

  1. هزین٧ سند طرح هندا مدل ٩٣

  2. نشانی ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *