دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

سیلندر خودرو چیست؟

سیلندر خودرو چیست؟

سیلندر در اتومبیل چیست؟

سیلندر اتومبیل نیروگاه یک موتور به شمار می‌رود، یک سیلندر قسمت مهمی از موتور است که در آن سوخت و انرژی تولید می‌شود. سیلندر شامل یک پیستون، یک ورودی و دریچه های خروجی در بالا است.

سیلندر موتور قطعه‌ای است که به شکل استوانه بوده و دارای قطر و ضخامت معین است .این قطعه نقش مهمی در موتور ایفا می‌کند. در صورت خرابی سیلندر سوخت به داخل موتور نفوذ کرده و منفجر می‌شود و آب و روغن را از بین ببرد‌ . در این وضعیت موتور از کار می‌افتد.

 

نحوه کار سیلندر در موتور

برای درک نحوه کار سیلندرها، باید نحوه کار یک موتور را بدانید. موتور از یک مجموعه سیلندر و یک پیستون ساخته شده است. در آنها فضاهایی به شکل استوانه در موتور اتومبیل وجود دارد که پیستون‌ها را در خود جای داده است.

هنگامی که مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق بالای پیستون مشتعل می‌شود، از طریق سیلندر به پایین رانده می‌شود و از طریق میله‌ های اتصال، میل لنگ را می‌چرخاند تا اینکه به عقب رانده شود تا گازهای نسوخته خارج شود.

سیلندر اتومبیل محلی است که پیستون های یک موتور از طریق میل لنگ داخل حلقه‌ها حرکت می‌کنند.

 

ظرفیت سیلندر

همان طور که در ابتدای مقاله بررسی کردیم که سیلندر از یک پیستون و دو سوپاپ در بالا تشکیل شده است. دریچه های ورودی و اگزوز پیستون به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند و حرکت رفت و برگشتی آن نیرویی تولید می‌کند که وسیله نقلیه شما را حرکت می‌دهد.

به طور کلی، هرچه موتور شما سیلندر بیش‌تری داشته باشد، قدرت بیشتری نیز تولید می‌شود. اکثر اتومبیل‌ ها دارای موتور 4 ، 6 یا 8 سیلندر هستند که این اعداد تعداد سیلندرها را نشان می‌دهد و آنها در یک خط مستقیم ، V شکل یا در یک آرایش صاف قرار می‌گیرند.

 

تاریخچه و انواع استوانه ها

از زمان اختراع موتور احتراق داخلی، سیلندرهای موتور به طور گسترده‌ای توسط تولیدکنندگان پذیرفته شده‌اند. سیلندرهای موتور به طور کلی در یک خط مستقیم (موتور درون خطی)، Vشکل یا در جهت صاف قرار می‌گیرند.

 در مورد پیکربندی خطی، همان چیدمانی است که در ابتدای تاریخچه موتور به کار رفته‌ اند. سیلندرهای خطی یکی از اساسی‌ترین اشکال چیدمان سیلندر است. به عنوان مثال، یک موتور 4 سیلندر خطی از کوچک بودن و سبک بودن برخوردار است، بنابراین می‌توان از آن در انواع پیشرانه‌های مختلف استفاده کرد.

همچنین، در مقایسه با سایر چیدمان‌ ها باعث ایجاد لرزش کمتری در وسیله نقلیه شما می‌شود، این امر به و رانندگی راحت‌ تر کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:  رواج استفاده از موتورسیکلت در مدارس

 

سیلندرهای موتور V شکل

وقتی سیلندرهای موتور V شکل هستند، معمولاً از 6 سیلندر یا بیش‌تر استفاده می‌کنند. در مقایسه با موتورهای درون خطی، موتورهای V-6 بسیار جمع و جورتر هستند که به راحتی آن‌ها را در سیستم عامل‌های مختلف خودرو جای می‌دهد، بنابراین هزینه ساخت را کاهش می‌دهد.

موتور V-8 همانند V-6 کار می‌کند اما دارای 2 سیلندر اضافی است. نکته اصلی قرار دادن V-8 در مصرف انرژی بیش‌تر است. یک موتور V شکل معمولاً بسیار کوتاه‌تر از یک موتور Inline است که حتی یک موتور V-6 نیز می تواند کوتاه‌ تر از یک Inline 4 باشد. طول طولی کم‌تر یکی از بزرگ‌ترین مزایای داشتن موتورهای V-6 و V-8 است.

 

موتور 4 سیلندر

موتور 4 سیلندر از بسیاری جهات تمایل به برتر بودن از 3 سیلندر دارد. بیایید یک مثال بزنیم. هنگامی که با ماشین خود کار می‌کنید، سیلندرها حرکت خود را از طریق حلقه‌ها انجام می‌دهند. اکنون، در یک ماشین 3 سیلندر، این 3 سیلندر است که در مقابل 4 سیلندر در یک وسیله نقلیه 4 سیلندر حرکت می‌کند.

قسمت بالای سیلندرها پوشیده شده است تا از فشار در هنگام فشار و فشارهای متناوب جلوگیری کند.

 

مقایسه موتور 3 سیلندر و 4 سیلندر

هر دو موتور مزایا و معایب خاص خود را دارند. تفاوت اصلی و بارز بین دو تنظیمات موتور در تعداد سیلندرهایی است که این دو موتور دارند. در حالی که یکی دارای 3 سیلندر است که به طور مداوم کار می‌کند پ، دیگری دارای 4 سیلندر است.

دو پیکربندی موتور تفاوت بیش‌تری دارند که باید در نظر گرفته شوند. 4 سیلندر در هر چرخش 90 درجه میل لنگ نیرو تولید می‌کند در حالی که یک موتور 3 سیلندر در هر چرخش 120 درجه میل لنگ موتور تولید می‌کند.

همچنین موتورهای بنزینی و دیزیل میزان انتشار را کاهش می‌دهند. این تفاوت در تولید نیرو، زمان و تکنیک، باعث شده تا این دو موتور به شدت بر اساس عملکرد، میزان مصرف، مصرف سوخت و خیلی بیش‌تر از یکدیگر متفاوت باشند.

 

مزایا و معایب 3 سیلندر در مقابل 4 سیلندر

یک موتور 3 سیلندر دارای مزایا و معایبی است که باید قبل از استفاده از آنها بررسی شود. بیایید برخی از آنها را بررسی کنیم.

 

مزایای  موتور 3سیلندر

بازده سوخت بهتر: موتورهای 3 سیلندر، به دلیل تعداد سیلندر کمتر از یک موتور 4 سیلندر، در کارکرد موتور سوخت کمتری مصرف می‌کنند. میزان کمتر سیلندرها باعث کمبود سوخت و در نتیجه انتخاب حیاتی برای اتومبیل‌های کوچک‌تر می‌شود که براساس مسافت پیموده شده خود به بازار عرضه می‌شوند.

هزینه های پایین تر: موتور یکی از حیاتی‌ترین قسمت‌های اتومبیل است و وقتی سازنده مجبور باشد از یک سیلندر کمتر در ساخت موتور استفاده کند، هزینه آن به شدت کاهش می‌یابد. از این رو، ماشین های سه سیلندر هزینه کمتری دارند.

فضای داخلی بزرگ‌تر: موتورهایی که سیلندر کمتری دارند، موتور را کوچک‌تر می‌کنند و فضای بیش‌تری را برای تولید کننده در فضای داخلی ایجاد می‌کند و فضای آن را جادارتر می‌کند.

مطالب مرتبط:  علت برق دزدی ماشین

تلفات اصطکاکی کمتر: سیلندرهای کمتری که حرکات فلزی به فلزات را انجام می‌دهند باعث کاهش اصطکاک می‌شود، بنابراین باعث کاهش مصرف سوخت و حرکت بهتر و کارآمد می شود.

 

معایب موتور 3 سیلندر

پاسخگویی کمتر موتور: کم بودن سیلندرها باعث می‌شود موتور تا حدی با تأخیر پاسخ دهد. اگرچه این تفاوت به نظر ناچیز می‌رسد، اما تفاوت را می‌توان شخصی که با 4 سیلندر رانندگی کرده یا عادت کرده است احساس کرد.

به دلیل تفاوت نحوه چیدمان پیستون ها در طرح 3 سیلندر، که باعث تاخیر نیم سیکل بین فشارهای برق می‌شود.

تصفیه نشده: موتور 3 سیلندر به دلیل تعداد کم‌تر سیلندر موجود، به کار بیش‌تری نسبت به موتور 4 سیلندر نیاز دارد. 3 سیلندر بیش‌تری کارها را با 4 سیلندر انجام می‌دهد که باعث می‌شود کمی سر و صدا از 4 سیلندر خود داشته باشند.

 

مزایای موتور 4 سیلندر

برای درک برتری 4 سیلندر در بازار نسبت به 3 سیلندر،  بیایید برخی از مزایا و معایب 4 سیلندر را بررسی کنیم. توزیع برق عادلانه: ماشین 4 سیلندر تمایل دارد تا توزیع یکنواخت‌ تری داشته باشد زیرا نظم شلیک تأخیری ندارد که باعث می‌شود در دور پایین و بالاتر عملکرد یکسانی داشته باشند.

بیشتر پاسخگو: موتور در موتور 4 سیلندر پاسخگوتر است زیرا تاخیر در نظم شلیک موتور مانند موتور 3 سیلندر وجود ندارد.

موتور تصفیه شده: 4 سیلندر به طور مداوم کار می‌کنند و فوق العاده تصفیه شده اند. با کارکردن یک موتور 4 سیلندر، توازن در صورت ترکیب با موتور 4 زمانه (ورودی ، فشرده سازی ، قدرت ، اگزوز) کاملاً مناسب است و موتور بدون هیچ تأخیری کار می‌کند.

 

معایب موتور 4 سیلندر

گران: موتورهای 4 سیلندر معمولاً گران‌ تر هستند زیرا سازنده مجبور است یک جز اضافی را درگیر کند تا منطقی باشد. مصرف سوخت بالاتر: مصرف سوخت در یک موتور 4 سیلندر کمی بیشتر است زیرا در مورد موتور 4 سیلندر وزن بسیار بیشتری درگیر است در حالیکه عامل افزایش اصطکاک سیلندرها حاکم است.

 

3 سیلندر در مقابل 4 سیلندر

این مقایسه نمی‌تواند مبتنی بر این واقعیت باشد که کدام نوع موتور از دیگری بهتر است و کدام یک از جنبه‌های مختلف از دیگری عقب است.

دلیل این امر این است که هر دو نوع برای تأمین نیازهای مختلف ساخته شده و طراحی شده‌ اند و مصرف کنندگان مختلفی دارند که باید به آنها خدمت کنند.

اگر فردی هستید که علاقه مند به قدرت هستید و اگر عملکرد وسیله نقلیه شما در اولویت بالاتری نسبت از سایر جنبه‌ ها قرار دارد، به دنبال یک وسیله نقلیه 4 سیلندر بروید که کاملاً متناسب با نیازهای شما باشد.

از طرف دیگر، اگر کسی هستید که برای اولین بار اتومبیل می‌خرید، یا قیمت و مسافت پیموده شده خودرو برای شما در لیست اولویت قرار دارد، پیشنهاد ما این است که به دنبال یک موتور 3 سیلندر باشید نیازهای شما را کاملا برآورده می‌کند.

در پایان، انتخاب اتومبیل بیش از آنکه بروشورها و کتابچه های راهنمای منتشر شده توسط سازندگان باشد، به دلخواه شخصی شما بستگی دارد. موتور خود را مطالعه کنید و هوشمندانه انتخاب کنید!

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *