سه شنبه , اردیبهشت 25 1403

راهنمای تنظیم صندلی خودرو (0 تا 100)

اگر صندلی خودرو به درستی تنظیم شده باشد شما در حین نشستن بر روی آن و در حین رانندگی احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. حال تصور کنید که صندلی خودرو به درستی تنظیم نشده باشد به طور مسلم در حین رانندگی نیز در ناحیه زانوها و ستون فقرات خود احساس درد و ناراحتی خواهید داشت.

البته یکی از نکات مهم در زمان تنظیم صندلی خودرو و نشستن بر روی آن در واقع بستن کمربند ایمنی است.تنظیم صندلی خودرو تحت روش هایی از جمله تغییر شیب پشتی صندلی و پایین و بالا کردن بالشتک و همچنین دور کردن یا نزدیک کردن آن به فرمان انجام می گیرد.

در راهنمای تنظیم صندلی خودرو توجه داشتن به آینه های خودرو و تنظیم کردن آن یکی از کارهای مهمی است که هر راننده قبل از حرکت کردن باید آن را بداند و به خوبی آن ها را تنظیم کند.

به احتمال زیاد اولین درسی که شما در زمان آموزش رانندگی می بینید مربوط به تنظیم صندلی و دیگر تنظیمات است. به طور مسلم تنظیم صحیح و اصولی صندلی خودرو امنیت و ایمنی شما را در زمان رانندگی کردن تضمین می کند.

 

نحوه قرار گرفتن وضعیت بدن در زمان رانندگی

در راهنمای تنظیم صندلی خودرو ، تنظیم صندلی خودرو و توجه داشتن به آن موجب امنیت و ایمنی شما در زمان رانندگی می شود یا به بیان دیگر ایمنی شما را تضمین می کند. البته اگر صندلی خودرو به درستی تنظیم شود شما در زمان رانندگی کردن کمتر احساس خستگی خواهید کرد. نحوه نشتن بر روی صندلی خودرو عبارت اند از:

در زمان نشستن صندلی باید طوری بر روی صندلی قرار بگیرید که تکیه گاه و پشتی شما راحت باشد. در واقع پشتی صندلی باید به گونه ای تنظیم شود که ستون فقرات و کمرشما را به خوبی پشتیبانی کند.

از طرفی باید زانوها تا باسنتان به طور معمول حدود 90 درجه زاویه داشته باشد. در این حالت پاهای شما به خوبی به زمین می رسد و می توانید پهای خود را روی پدال ها قرار دهید.

 

داشتن فاصله مناسب فرمان و پدال ها

به طور معمول باید فرمان از پدال ها فاصله مناسبی داشته باشد. در واقع با بودن فاصله مناسب بین فرمان و پدال ها، به راحتی شما به فرمان دسترسی خواهید داشت و بازوهایتان حالت کشیدن پیدا نخواهد کرد. در واقع شما باید طوری به پدال ها دسترسی داشته باشید که نیازی به خم کردن یا بلند کردن زیاد پاها نداشته باشید.

با بودن فاصله مناسب بین فرمان و پدال، پاشنه شما به خوبی روی کف خودرو بین ترمز و گاز قرار می گیرد بدون اینکه نیاز اشد که بخواهید از زمین بلند شوید.

مطالب مرتبط:  کلاهبرداری با عنوان: خرید و فروش گواهینامه رانندگی جعلی و اصلی

 

نحوه تنظیم صندلی خودرو به چه شکل است؟

یکی از مهمترین مواردی که در زمان تنظیم صندلی خودرو باید بدانید این است که برحسب قد و قواره خود صندلی خودرو را تنظیم کنید تا راحت تر به فرمان و پدال ها دسترسی داشته باشید. در صندلی اهرم هایی وجود دارد که می توان با استفاده از آن صندلی خودرو را عقب یا جلو برد.

البته از این اهرم ها نیز می توان فاصله طولی و عرضی فرمان و پدال ها را تنظیم نمود.در واقع استفاده از این اهرم ها برای تنظیم کردن صندلی خودرو کار شما را راحت تر می کند.

شما به عنوان راننده زمانی که در خودرو می نشینید باید صندلی خودرو را تنظیم کنید تا بتوانید در زمان نشستن در ناحیه گردن و کمر خود احساس راحتی کنید. در صورت عدم توجه به تظیم نکردن صندلی خودرو و بودن فاصله بین کمر و تکیه گاه ممکن است آسیب های کمری و دردهای کمری به وجود بیاید.

بنابراین اگر صندلی خودرو به درستی تنظیم شود به طور یقین از اسیب های فیزیکی در امان خواهید ماند. بنابراین باید به راهنمای تنظیم صندلی خودرو توجه داشته باشید و همه عضلات بدن خود را در وضعیت نرمال قرار بدهید.

 

تکنیک های تنظیم صندلی خودرو عبارت اند از:

برای اینکه در زمان فشار دادن پدال ها ، زانوها شما تا حد کمی خم شود بهتر است به درستی صندلی خودرو را جابه جا کنید. در واقع اگر پاهای شما برای رسیدن به پدال ها زیاد کشیده یا خم شود این بهدین معنی است که صندلی خودرو را به درستی تنظیم نکرده اید.

در واقع در زمان نشستن بر روی صندلی باید پاها به شکلی قرار بگیرند که در ناحیه ران فشار کمتری ایجاد شود و البته در عضله پشت ساق نیز هیچ کشیدگی به وجود نیاید.

این بدین معنی است که پاها باید تا حد امکان حالت 90 درجه داشته باشند و از بدن باز نشوند. بنابراین در تنظیم صندلی خودرو باید به قد و ادازه خود توجه داشته باشید. در واقع با تنظیم کردن صندلی خودرو موجب می شود تا برای دسترسی به پدال ها زانوهای خود را کمتر خم کنید که این امر از درد زانو نیز تا حد قابل قبولی جلوگیری می کند.

در راهنمای تنظیم صندلی خودرو اگر قصد دارید ارتفاع صندلی را زیاد کنید باید تا جایی ادامه دهید که نشیمنگاه با زانوهای شما در یک سطح باشند. از طرفی اگر نمی توانید از قسمت شیشه جلو سایر شیشه های خودرو را ببینید باید صندلی خود را بالا بیاورید. برای این کار نیز باید از تنظیم کننده های ارتفاع خود صندلی کمک بگیرید.

البته اگر صندلی تنظیم کننده نداشته باشد بهتر است یک بالشتک در زیر نشیمنگاه خود قرار دهید. البته در زمان تنظیم کردن ارتفاع صندلی به این نکته دقت داشته باشید که داشتن ارتفاع بیش از حد نیز خوب نیست و شما در این حالت مجبور هستید برای دیدن بیرون خم شوید.

مطالب مرتبط:  جریمه دو برگی چیست؟ [ آموزش ۱۰۰% ]

به طور معمول دست های شما به عنوان یک راننده نباید خیلی نزدیک یا خیلی دور نسبت به فرمان نباشد. در صورت نزدیک بودن دست های شما به فرمان فشار بیشتری به شانه، آرنج و حتی عضلات گردن وارد می شود. اگر در این حالت رانندگی کنید ممکن است در زمان تصادفات شدت جراحات نیز افزایش یابد. بنابراین باید دست های شما در حالت افقی قرار بگیرند تا از طرفی در وضعیت راحتی باشند.

در راهنمای تنظیم کردن صندلی خودرو باید تکیه گاه سرو گردن نیز تنظیم شود. بنابراین باید صندلی را طوری تنظیم کنید که سر و گردن شما در مرکز تکیه گاه قرار بگیرد.بنابراین اگر سرتان بالاتر از تکیه گاه است، پشتی سر را باید طوری تنظیم کنید که به سمت بالا جابه جا شود و البته اگر سرتان در پایین و بدون تکیه گاه است، پشتی سر را بر روی تکیه گاه را باید پایین بیاورید.

 به این نکته توجه داشته باشید که پس از تنظیم کردن صندلی خودرو باید طوری روی صندلی قرار بگیرید که که به هیچ وجه بدنتان به سمت جلو کشیده نشود و احساس راحتی داشته باشید.

 

سخن پایانی

توجه داشتن به راهنمای تنظیم صندلی خودرو موجب می شود تا شما در حین رانندگی احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشیددر زمان نشستن صندلی باید طوری بر روی صندلی قرار بگیرید که تکیه گاه و پشتی شما راحت باشد.

در واقع پشتی صندلی باید به گونه ای تنظیم شود که ستون فقرات و کمرشما را به خوبی پشتیبانی کند. از طرفی باید زانوها تا باسنتان به طور معمول حدود 90 درجه زاویه داشته باشد. در این حالت پاهای شما به خوبی به زمین می رسد و می توانید پهای خود را روی پدال ها قرار دهید.

 از طرفی تنظیم کردن صندلی خودرو موجب تضمین ایمنی و امنیت شما در زمان رانندگی کردن می شود. بنابراین در همان ابتدای رانندگی باید ابتدا صندلی خودرو را به خوبی تنظیم کنید.

 

سوالات متداول:

1- منظور از گرمکن و سردکن صندلی خودرو چیست؟

طراحان در خودروها سیستمی را تعبیه کرده اند که به وسیله آن سرنشینان بتوانند با استفاده از آن دمای صندلی را تغییر دهند.

 

2-آیا در همه خودرو ماساژور صندلی خودرو تعبیه شده است؟

ماساژور صندلی خودرو یکی از آپشن هایی جدیدی است که تنها در خودروهای لوکس و گران قیمت وجود دارد که استفاده از آن در خودر موجب می شود تا رانندگان و سرنشینان از ماساژور صندلی که بر روی آن قرار گرفته اند به راحتی بهره مند شوند.

 

3- انواع صندلی کدام است؟

صندلی داینامیک، صندلی برق چهار طرف، صندلی برق دو طرف، صندلی برق یک طرف.

 

4-تنظیم نادرست صندلی خودرو باعث چه چیزی می شود؟

در صورت تنظیم نبودن صندلی خودرو شما در حین رانندگی به فرمان و پدال ها دسترسی خوبی نخواهید داشت. از طرفی در ناحیه گردن و سر نیز ممکن است احساس درد و ناراحتی کنید.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *