یکشنبه , اردیبهشت 23 1403

آموزش کار با ترمز دستی

آموزش کار با ترمز دستی

به طور مسلم هر وسیله ای برای بازایستادن از حرکت به وسیله ای نیاز خواهد داشت. با این وجود بسیاری از طراحان قبل از طراحی هر وسیله متحرکی قبل از هر چیز به نحوه متوقف کردن وسیله با تعبیه وسیله مناسب به منظور متوقف کردن آن می اندیشند.

بنابراین وسیله ی متحرکی همچون خودرو نیز باید دارای عامل نگه دارند و مطمئنی باشد که در صورت نیاز از حرکت بازایستد.ترمز دستی همان عامل قوی و مطمئنی است که در خودرو به منظور ثابت نگه داشتن خودرو در زمانی که متوقف است به کار گرفته می شود. بنابراین آموزش کار با ترمز دستی اهمیت زیادی دارد به این دلیل یکی از ارکان اصلی در خودرو به شمار می آید.

ترمز دستی

 

ترمز دستی چیست؟

طراحان خودرو ترمز دستی را به منظور ثابت و بدون حرکت نگه داشتن خودرو در مواقعی که خودرو متوقف است طراحی کرده اند. آموزش کار با ترمز دستی از آن جهت اهمیت زیادی دارد که در صورت استفاده نادرست از آن و عدم بکارگیری آن در شرایط مورد نیاز ممکن است به خودرو آسیب های جدی وارد کند.

یکی از کاربردهای اصلی ترمز دستی این است که زمانی که در مسیرهای سرآشیبی خودرو در حالت ساکن یا حرکت قرار دارد برای داشتن حرکت یکنواخت و همچنین حرکت نکردن خودرو به سمت عقب باید ترمز دستی را در زمان مناسب بکار ببرید.

 

نکات مهم در استفاده از ترمز دستی

شاید از نظر خیلی ها ترمز دستی تنها یک اهرم برای نگهداری خودرو به نظر برسد اما این طور نیست بلکه استفاده از آن اصول خاصی دارد. البته استفاده از ترمز دستی بسیار ساده است و شما به راحتی می تواند آموزش کار با ترمز دستی را یاد بگیرید. این نکات مهم و کلیدی در رابطه با کار با ترمز دستی عبارت اند از:

1-در مواقعی ممکن است در اثر کشدن بالای ترمز دستی در زمان پایین آوردن آن با مشکل مواجه شوید . بنابراین بهتر است ابتدا ترمز دستی را به سمت بالا بکشید و در ادامه نیز دکمه ترمز دستی را فشار دهید.با انجام این کار ترمز دستی به آسانی پایین خواهد آمد.

مطالب مرتبط:  علائم راهنمایی رانندگی به سه زبان فارسی عربی انگلیسی با عکس

2- در برخی از اوقات که به اشتباه ترمز دستی را به صورت کامل پایین نمی آوریم این امر موجب مصرف بالای سوخت می شود و البته آسیب های جدی به آن وارد می کند.

3- به طور معمول اگر زیاد از ترمز دستی استفاده نمی کنید پیشنهاد ما به شما این است که هر چند وقت یک بار ترمز دستی را فعال و غیر فعال کنید تا ترمز دستی در زمان استفاده گیر نکند.

4-با توجه به اینکه به ترمز دستی ترمز اضطراری هم گفته می شود به همین دلیل در زمان نگه داشتن خودرو می توان علاوه بر استفاده از ترمزها از ترمز دستی نیز استفاده کرد. نکته ای که در این قسمت از متن باید بدانید این است که در ابتدا باید ترمز دستی را بکشید و سپس پای خود را روی ترمز قرار دهید تا بدین شکل تعادل حفظ شود.

 

محل قرارگیری ترمزدستی

ترمزدستی یکی از ارکان اصلی و پرکاربرد در خودرو به حساب می آید که به منظور نگهداری و پارک خودرو در توقفگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به این امر ترمزدستی باید بر روی قطعاتی قرار بگیرد که بتواند کارایی خود را به نحو احسن انجام دهد. بنابراین محل قرار گیری درست ترمز دستی بر روی چرخ ها است که مانع از چرخیدن چرخ های خودرو می شود.

از طرفی ترمز دستی بر روی میل لنگ گاردان نیز قرار می گیرد که با قرار گیری آن در این قسمت از گردیدن میل لنگ و حرکت خودرو جلوگیری می کند.البته بهتر است بدانید که ترمز دستی یا همان ترمز اضطراری در بین صندلی راننده و درب خودرو قرار می گیرد.

 

نحوه عملکرد ترمز دستی

همان طور که بیان کردیم ترمزدستی در خودرو به عنوان یک سیستم ایمنی و ثابت نگهدارنده است که البته عملکرد ان جداگانه از ترمز معمولی است.به طور معمول در سطوح شیب دار از ترمز دستی برای ثابت نگاه داشتن خودرو استفاده می شود.

در این حالت راننده برای ثابت نگه داشتن خودرو ترمز دستی را فعال کرده و سپس پای خود را از روی ترمز بر می دارد و خودرو نگه می دارد .باتوجه به عملکر ترمز دستی به آن ترمز پارک نیز گفته می شود به این دلیل که زمانی که خودرو را پارک می کنیم از آن برای عدم حرکت خودرو به جلو یا عقب استفاده می شود. اما جالب است بدانید که در آموزش کار با ترمز دستی، عملکرد ترمز دستی دربرابر ترمز معمولی قدرت کمتری دارد.

مطالب مرتبط:  رانندگی تهاجمی و خشن چیست؟

از ترمز دستی برای پارک کردن خودرو، کم کردن سرعت حرکت خودرو در مواقع اضطراری و متوقف ساختن آن در سطوح شیب دار استفاده می شود. اما مکانیزم عملکرد ترمز دستی به چه شکل است؟

در مکانیزم عملکرد ترمز دستی یک کابل از اهرم ترمز دستی به چرخ های عقب خودرو متصل می شود و با کشیدن اهرم دستی یا پایی، لنت های ترمز چرخ های عقب نیز درگیر خواهند شد که این امر از حرکت خودرو جلوگیری می کند.

 

دلایل خرابی ترمز خودرو

خراب شدن ترمز دستی خودرو دلایل زیادی دارد اما یکی از شایع ترین دلایل خراب شدن ترمز خودرو در واقع خرابی پمپ روغن، وجود هوا در روغن موتور، ایراد در بوستر، ضعیف شدن ترمز خودرو و همچنین تمام شدن لنت ها است.

البته سیستم ترمز خودرو قطعات و بخش های مختلفی دارد که کوچک ترین ایراد یا خرابی در این قطعات می تواند موجب صدماتی جدی در قطعات شود.به طور کلی با قرار دادن پای خود بر پدال ترمز، همه قطعات خودرو از جمله لنت ها، لاستیک ها، قطعات پدال، قطعات در کیت ترمز و لوله های انتقال روغن موتور نیز درگیر خواهند شد.

 

سخن پایانی

1-چه زمانی باید از ترمز دستی استفاده کرد؟

در زمان پارک کردن خودرو اگر در مسیر صاف یا سطوح شیب دار باشید یا اینکه در هر شرایط آب و هوایی بخواهید خودرو را پارک کنید باید از ترمز دستی استفاده کنید.

2- در صورت از کار افتادن ترمز اصلی باید چیکار کرد؟

باید به آرامی ترمز دستی را بکشید تا همزمان با کاهش سرعت خودرو، خودرو نیز متوقف شود. البته به این نکته دقت داشته باشید که در طولانی مدت نخواباندن ترمز دستی موجب زنگ زدن و خراب شدن این قطعه می شود که در نتیجه موجب عملکرد نادرست آن می شود.

3-در صورت رگلاژ کردن ترمز دستی خودرو باید چه کاری انجام داد؟

برای رگلاژ کردن ترمز دستی خودرو باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

4-دنده سنگین خودرو چه کاربردی دارد؟

از دنده سنگین خودرو در مسیرهای سربالایی و سرپایینی مورد استفاده قرار می گیرد.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *