چهارشنبه , اردیبهشت 26 1403

بهترین روش برای آب بندی یک ماشین صفر؟ [ آموزش ۱۰۰% ]

بهترین روش برای آب بندی یک ماشین صفر؟

وقتی یک خودرو صفر کیلومتر باشد باید آب بندی شود، اما این اصطلاح به چه معناست؟ در تعریف این اصطلاح آمده است: یعنی آماده کردن موتور و دیگر قطعات خودرو برای استفاده طولانی مدت.

این موضوع برای خودرو ها بسیار مهم است و روش های گوناگونی برای آب بندی خودرو ها وجود دارد. در ادامه با ما باشید چون نکات بسیار مهمی را خواهیم گفت:

با آب بندی کردن ماشین قلق استفاده کردن از آن هم بدست می آید. تعریف عام آب بندی ماشین می توان گفت: یعنی کنار آمدن و راه آمدن با ماشین و همۀ قطعات آن برای اینکه از آن برای مدت زمان طولانی استفاده شود، یعنی آماده تر کردن ماشین برای استفاده کردن از آن.

 

چرا باید خودرو را آب بندی کرد؟

آب بندی کردن همان طور که اشاره شد برای ماشین حائز اهمیت است و اگر این عمل بر روی ماشین صورت نگیرد عمر ماشین و قطعات آن پایین می آید. این روش اصول و قواعد خاص خود را دارد که اگر به دقت انجام شود برای مدت زمان طولانی می توان از ماشین استفاده کرد.

 

نکات مهم دربارۀ آب بندی کردن ماشین های صفر:

خودروهایی که امروزه مشاهده می شوند  روی تولید کردن آن دقت زیادی صرف شده و مراحل دقیقی را در روند تولید گذرانده اند اما ممکن است در بخش های مختلف تولید هم اشتباهاتی رخ دهد در اینجا باید به یک نکته دقت شود:

همیشه وقتی ماشین را  می خرید قبل استفاده آن را دقیق چک کنید چون ممکن است برخی از پیچ ها و قطعه ها شل بسته شده باشند. کاپوت  را بلند کرده و دقیق قطعات و موتور آن را بررسی کنید  و در این راه از یک مکانیک کار بلد غافل نشوید.

 

بهترین روش برای  آب بندی کردن ماشین صفر:

برای این کار باید با  آن رانندگی کنید ولی با دو نوع میزان فشار موتور یعنی بهتر است مثلا در حدود 300 کیلومتر اول دور موتور و فشاری که بر آن وارد می شود متغییر باشد.

مطالب مرتبط:  شرایط دریافت گواهینامه دانش آموزی موتور

رینگ پیستون هم باید چک شود و یا به اصطلاح آب بندی شود، باز هم برای این کار لازم است دور موتور بالاتر  از 2 هزار تا 3 هزار و 500 کیلومتر برود که لازمۀ این کار فشار وارد کردن بر پدال گاز در زمان حرکت ماشین.

بعد از این کار ماشین نیاز به استراحت دارد تا آسیبی به آن وارد  نشود و دور موتور پایین بیاید. اما اگر همیشه با دور بالا با ماشین رانندگی شود خودرو فشار زیادی را تحمل می کند و آسیب می بیند.

 

آیا خودروهای تولیدی امروزی هم نیاز به آب بندی دارند؟

به عقیدۀ برخی از افراد با توجه به کیفیت و ویژگی های ماشین های امروزی نیازی به  آب بندی کردن آنها وجود ندارد اما این نظریه اشتباه است، همۀ ماشین های صفر کیلومتر باید حتما آب بندی شوند چون همان گونه که اشاره شد آب بندی باعث می شود کیفیت و کارایی ماشین بالا می رود و باعث می شود ماشین مدت زمانی طولانی از آن استفاده شود به خصوص برای هزار کیلومتر اولی که ماشین طی می کند.

نگاه کردن به دفترچه راهنما و کاتالوگ آن می تواند بسیار کمک کننده باشد چون در دفترچۀ بعضی از ماشین های مدل بالا اشاره شده که احتیاجی به آب بندی ندارد مانند خودروی هیوندا که اصلا نیازی به آب بندی ندارد .

 

آب بندی چگونه انجام می شود؟ برای این کار باید مراحلی طی شود:

1) باید موتور ماشین بررسی شود باید چک شود آیا همه چیز درست و در جای خود قرار گرفته است ؟ باید نگاه کرد آیا سیم کشی ماشین دقیق انجام شده است ؟ وضعیت مخزن آب ، لوله ها و فیلتر ها به چه صورت است ؟

2) در دومین مرحله باید روغن مخزن ها چک و کیفیت آن را بررسی شود چون اگر روغن به کار برده شده کیفیت لازم را نداشته باشد بر روی عملکرد خودرو تاثیر منفی می گذارد نظر برخی کارشناسان این گونه است: بعد از پیمودن هر 2 هزار کیلو متر باید روغن موتور عوض شود به خصوص اگر ماشین برای بار اول از آن استفاده می شود چون اگر روغنش بعد از بار اول تعویض نشود به موتور خودرو فشار وارد می کند و خراب می شود در صورتی هم که تعمیر شود به دیگر قطعات فشاروارد می کند .

3) یکی از بهترین روغن موتور ها، مینرال یا معدنی است. این نکته باید مد نظر قرار گیرد که بعد از پیمودن 6500 کیلومتر اولیه باید برای آب بندی ماشین از روغن معدنی معمولی استفاده شود  تا موتور دچار افت نشود و رینگ پیستون ها به درستی دیوارۀ سیلندر را آب بندی کنند.

مطالب مرتبط:  لاستیک ماشین را کی عوض کنیم؟ (5 روش برای افزایش عمر لاستیک)

4) مخزن ها را بررسی کنید: برای این کار باید از مکانیک کمک گرفت . لوله های مربوط به روغن، مخزن آب شیشه پاک کن، آب رادیاتور  و موارد دیگر  حتما نیاز به بررسی دارند. لوله های مختلفی که در ماشین استفاده شده اند باید حتما سالم باشند و رسوب و شکستگی نداشته باشند.

5) دقت کردن به گرم شدن مقطعی خودرو: باید اجازه داد خودرو گرم شود  در زمانی که برای بار اول از آن استفاده می شود و مسافتی که طی کرده است زیر هزار کیلومتر است و بعد از روشن کردن خودرو همان لحظه خودرو نباید حرکت کند و باید ابتدا کمی گرم شود.

6) قطعات متحرک خودرو باید بررسی شود : وضعیت میل لنگ هاو بلبرینگ  ها باید بررسی شود در صورتی که دارای کیفیت خوبی نباشند هنگامی آب بندی کردن خودرو دچار ترک خوردن و شکستگی می شوند .

7) سیستم ترمز هم احتیاج به بررسی دارد: روی سطح سیستم ترمزلایه های نازکی وجود دارد بعد از اینکه خودرو برای اولین بار مسیری را طی می کند از بین می رود  که در  این حالت، حالت ترمز در شمایل مطلوبی قرار می گیرد. در مسیر هایی که پیچ و خم زیاد دارند و ناهموار هستند رانندگی کردن به دقت زیادی نیاز دارد و اصلا نباید با سرعت زیاد رانندگی کرد. زمانی که برای اول از ماشین استفاده می شود نباید به سیستم ترمز فشار وارد شود در صورت ترمز های ناگهانی و بسیار شدید و با سرعدت بالا ممکن است به سیستم ترمز فشار وارد کند.

 

آب بندی ماشین صفر کیلومتر اتوماتیک :

یکی از مهم ترین نکات در آب بندی کردن ماشین، موتور در سرعت های مختلف حرکت کند پس برای ماشین اتوماتیک نباید بر روی حالت کروز کنترل باشد چون باعث می شود خودرو در این حالت موتور همیشه در حالت یکنواخت حرکت کند و آمادگی لازم را برای استفاده از آن در سرعت های مختلف را نداشته باشد.

 

نکات مهم در آب بندی خودرو و ماشین های صفر کیلومتر:

 بعد از اینکه ماشین روشن شد نباید زیاد گاز داد، به طور ناگهانی نباید ترمز کرد چون در این حالت باعث می شود با خودرو فشار زیادی وارد شود، در هنگاه استفاده کردن از ماشین های صفر کیلومتر نباید بطور ناگهانی با آن شتاب گرفت، از رانندگی در جاده های گل آلود و ناهموار و پر از پیج و خم اجتناب کنید .

سرعت رانندگی نباید بصورت یکنواخت باشد، هنگامی سرعت ماشین بالا است از دنده سنگین استفاده نشود، در هزار کیلومتر اول یدک کش خودروها نشوید.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *