دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

طریقه گرفتن گواهینامه بی سوادی چگونه است؟

امروزه داشتن گواهینامه یکی از اصلی ترین اهداف می باشد و تقریبا هر کس در جامعه به آن نیاز دارد. چرا که اکثر کار ها بدون حمل و نقل امکان پذیر نیست.

افرادی هم هستند که فاقد سواد خواندن و نوشتن می باشند. اما مسئولین راهنمایی رانندگی برای آن ها این شرایط را فراهم کرده اند که بتوانند به راحتی مانند سایر افراد با آزمون گواهینامه خود را دریافت کنند.

در ادامه این مقاله به طور کامل طریقه گرفتن گواهینامه بی سوادی را به شما خواهیم گفت.

 

نحوه گرفتن آیین نامه رانندگی بی سوادی

در ابتدا باید بگوییم که طریقه گرفتن گواهینامه بی سوادی با گواهینامه افراد باسواد تفاوت چندان زیادی ندارد. بطوریکه حتی تمام مراحل اقدام جهت آیین نامه برای تمام افراد به طور یکسان می باشد.

 

افراد باسواد و بی سواد، هر دو جلسات آموزش عملی و تئوری یکسانی را پشت سر می گذارند و از این رو هزینه ثبت نامشان یکی است. موارد زیر تنها شرایط خاصی است که برای افراد بی سواد در نظر گرفته شده است.

  • سن آن ها باید ۳۰ به بالا باشد.
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی تا پایان ابتدایی پنجم دبستان
  • داشتن تاییدیه از آموزش پرورش در راستای ترک تحصیل
  • دریافت تاییدیه از دفاتر پلیس+ ۱۰ مبنی بر ثبت نام نکردن در هیچ مدرسه‌ای

امتحان آیین نامه بی سوادی چگونه است؟

شاید تاکنون فکر می‌ کردید افرادی که مهارت خواندن و نوشتن ندارند قادر به دریافت گواهینامه نمی باشند. اما مسئولان راهنمایی و رانندگی با توجه به اهمیت زیادی که گواهینامه در زندگی اکثر مردم دارد این شرایط را فراهم ساخت تا افرادی هم که به هر دلیل تحصیلات کافی ندارند بتوانند به راحتی گواهینامه خود را دریافت کنند.

مطالب مرتبط:  جریمه رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته و منقضی سال ۱۴۰۳

آیین نامه بی سوادی نیز دارای ۲۰ سوال چهار گزینه ای می باشد. معمولا این آزمون برای افراد بی سواد کمی راحت تر برگزار می شود. طریقه برگزاری گواهینامه بی سوادی به صورت شفاهی است.

مدت زمان آزمون نیز به علت شفاهی بودن ۳۰ دقیقه می باشد. در این آزمون افسر پلیس سوالات را به صورت شفاهی از فرد بی سواد می پرسد.

او نیز موظف است در زمان تعیین شده به سوالات پاسخ دهد. افراد در این آزمون نیز می توانند فقط ۴ اشتباه پاسخ نادرست داشته باشند و با پنجمین اشتباه مردود می شوند که در صورت مردود شدن قادرند هفته بعد با پرداخت هزینه تعیین شده مجدد در آزمون شرکت کنند.

طریقه گرفتن گواهینامه بی سوادی به علت این که به صورت شفاهی برگزار می شود به این صورت است که بیشتر از سوالاتی با تصاویر کتاب استفاده می کنند.

به همین منظور بهتر است افراد بی سواد جهت آمادگی در آزمون بیشتر وقت خود را صرف تعریف رنگ ها، تابلو های تعریف شده در کتاب، انواع حرکات دست پلیس و شکل ها نمایند. علاوه بر این ‌ها افراد باید تسلط کافی به دیگر مطالب کتاب نیز داشته باشند.

برای مثال سوالات حق تقدم از مهمترین قسمت آیین نامه بی سوادی است. زیرا یکی از بیشترین نکات در کتاب آیین نامه حق تقدم در تقاطع ها و چهارراه ها می باشد. همچنین از دیگر بخش‌ های مهم کتاب، توضیحات قسمت فنی است.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *