سه شنبه , اردیبهشت 25 1403

خداحافظی با فوبیای رانندگی【فوبیای رانندگی؟】

چگونه با فوبیای رانندگی مقابله کنیم؟

بسیاری از افراد به دلیل فوبیای رانندگی، از رانندگی کردن خودداری می‌کنند. با اینکه هم گواهینامه دارند و هم ماشین. بیشتر مواقع افراد به دلیل نداشتن گواهینامه و نداشتن ماشین رانندگی نمی‌کنند.

تعدادی دیگر هم به دلیل اینکه از خاموش شدن ماشین یا تصادف کردن می‌ترسند اصلا حاضر نیستند رانندگی کنند. این در حالی است که بعضی افراد دچار فوبیا شده اند و همین مسئله باعث شده تا نتوانند رانندگی کنند.

فوبیای رانندگی سبب اضطراب می‌شود. شاید این ترس قبل از شروع رانندگی به سراغ شما بیاید. در حالی که فوبیای رانندگی ممکن است سبب شود که شما هیچ وقت نتوانید رانندگی کنید.

در حالت اول شما فقط از نشستن پشت فرمان و رانندگی کردن می‌ترسید. اما نه آنقدر که به طور کل از رانندگی کردن منصرف شوید. در حالت دوم اضطراب و ترس شما بیشتر است و ممکن است نتوانید تا محل کارتان رانندگی کنید، به دیدن دوستانتان بروید یا کارهایتان را انجام دهید.

اگر شما به هر دلیلی از نشستن پشت فرمان می‌ترسید می‌توانید با این ترس مقابله کنید و با اعتماد به نفس رانندگی کنید. در ادامه این مقاله با روش‌های مقابله با این ترس آشنا می‌شوید.

چگونه با ترس از رانندگی مقابله کنیم؟

ترس خود را بشناسید (تفاوت بین فوبیا و ترس)

ترس شدیدی که مانع رانندگی کردن شما شود فوبیا است. اگر هنگامی که به رانندگی کردن می‌اندیشید یا در حین رانندگی ترس به سراغتان می‌آید دچار فوبیا نیستید. مثلا اگر زمان شروع رانندگی در صبح کمی می‌ترسید فوبیا ندارید.

فوبیا باعث می‌شود به طور کل از رانندگی کردن صرف نظر کنید. به طوری که با وسایل نقلیه عمومی یا دوچرخه به سمت محل کار بروید.

سرگیجه، تعریق، درد در قفسه سینه، سخت نفس کشیدن، لرز، ضربان قلب بالا، اضطراب، تلاش برای فرار یا دوری از شرایط، احساس دیوانه شدن یا مرگ و احساس ناتوانی در کنترل ترس از علائم فوبیا هستند.

 

منبع فوبیای رانندگی را بشناسید

 اگر می‌خواهید با فوبیای رانندگی مقابله کنید اولین گام این است که علت دقیق ترس خود را متوجه شوید. ریشه ترس بیشتر افراد به گذشته برمی‌گردد.

زیرا در گذشته برای آن‌ها اتفاق ناگواری رخ داده است. اما بعضی از افراد به مرور زمان دچار این ترس شده اند. بعضی از افراد هم به طور غیر مستقیم دچار این ترس شده اند. این موارد نمونه هایی از شروع ترس یا فوبیا هستند.

بعضی از افراد چون قبلا یک تصادف جدی را تجربه کرده اند دچار فوبیای رانندگی هستند. چنانچه این تجربه ناخوشایند در زمان جوانی یا در سنین کودکی برای فردی رخ دهد به احتمال زیاد مشکل‌ ساز می‌شود.

بعضی از افراد هم تجربه تلخی از زمانی که در حال یاد گرفتن رانندگی بوده اند دارند. بد رفتاری مربی رانندگی یا آزار و اذیت سایر رانندگان می‌تواند دلیل فوبیای رانندگی باشد.

دلیل دیگر این است که ممکن است این افراد هنگامی که در حین رانندگی کردن در ترافیک گیر می‌افتند دچار ترس و اضطراب شوند.

بعضی از افراد از اینکه در زمان بارش باران و برف، یخبندان، مه سنگین یا باد رانندگی کنند می‌ترسند. حتی اگر این شرایط منجر به تصادف نشود.

تعدادی از افراد هم که ماجرای تصادف دیگران را شنیده اند از رانندگی کردن هراس دارند. زیرا گمان می‌کنند که ممکن است اتفاقی که برای دیگران افتاده برای آن‌ها هم بیفتد.

برخی دیگر هم از اینکه در هنگام رانندگی دچار اضطراب شوند و نتوانند اضطرابشان را کنترل کنند اصلا رانندگی نمی‌کنند. ممکن است وجود ترس و اضطراب در جنبه های دیگر زندگی باعث شود که آن فرد نتواند رانندگی کند. زیرا اعتماد به نفس کافی ندارد.

 

دنبال درمان فوبیای رانندگی بروید

چنانچه فوبیا عمیق و قدیمی باشد قطعا برای درمان آن به کمک نیاز خواهید داشت و نمی‌توانید به تنهایی آن را درمان کنید. چنانچه مقابله با این فوبیا برای شما دشوار است یا این فوبیا زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا مشکل خود را بشناسید. او برای درمان شما کارهای لازم را انجام می‌دهد.

مطالب مرتبط:  مجازات تقلب در امتحان آیین نامه رانندگی

 

ممکن است شما فوبیا نداشته باشید و به دلیل فوبیای رانندگی نتوانید پشت فرمان بنشینید. در این صورت روانشناس به شما کمک خواهد کرد تا منبع ترس خودتان را بشناسید و بتوانید راحت تر رانندگی کنید.

شما می‌توانید به صورت آنلاین جست و جو کنید و به دنبال روانشناسی باشید که متخصص درمان اختلالات اضطرابی در حوزه ترس‌های رانندگی باشد.

 

برای رانندگی کردن آمادگی پیدا کنید (رانندگی کردن صحیح را یاد بگیرید)

در صورتی که به فرمان خودرو تسلط کافی داشته باشید یعنی آمادگی لازم برای رانندگی کردن را پیدا کرده اید و دیگر فوبیای رانندگی ندارید.

یکی از مراحل اجباری برای گرفتن گواهینامه شرکت در کلاس‌های رانندگی است. چنانچه بخواهید در رانندگی مهارت بیشتری به دست آورید می‌توانید علاوه بر کلاس‌های رانندگی عادی در کلاس‌های رانندگی حرفه ای نیز شرکت کنید.

برای اینکه راننده خوبی باشید لازم است قوانین و مقررات اصلی را به خوبی بیاموزید تا فوبیای رانندگی نداشته باشید. البته نیاز نیست جزئیات را بدانید.

برای اینکه بتوانید در رانندگی کردن اعتماد به نفس کافی به دست آورید از یک دوست خوب یا یکی از افراد خانواده کمک بگیرید. بهتر است این فرد قابل اطمینان باشد و در این زمینه تجربه لازم را داشته باشد. برای اینکه بتوانید راننده خوبی باشید باید بسیار کوشش کنید.

در یک روز تعطیل در یک فضای بسته پشت فرمان بنشینید و با راهنمایی یک دوست شروع به رانندگی کردن کنید تا فوبیای رانندگی نداشته باشید.

پس از اینکه در رانندگی کردن به قدر کافی احساس راحتی کردید می‌توانید راه افتادن، ایستادن، دور زدن و راهنما زدن را یاد بگیرید و به تمرین کردن این موارد مشغول شوید. بعد از تمرین این موارد و تسلط نسبی می‌توانید در خیابان و جاده رانندگی کنید.

حتی اگر از تمرین کردن رانندگی در یک پارکینگ خالی هم می‌ترسید هنگامی که ماشین خاموش است پشت فرمان بنشینید و کم کم ماشین را روشن کنید. بخش‌های اولیه رانندگی اصلا باعث ترس نمی‌شوند.

 

به تمرین کردن مواردی بپردازید که باعث آرامش شما می‌شوند

افراد مختلف با روش‌های متفاوت آرام می‌شوند. مثلا بعضی افراد با مدیتیشن آرام می‌شوند و بعضی دیگر با کشیدن نفس عمیق. برخی از افراد هم با دعا کردن آرام می‌شوند. روشی که باعث آرامش شما می‌شود را پیدا کنید و هر روز به انجام آن بپردازید. اگر دائما دچار اضطراب می‌شوید هر روز این تمرین ‌ها را انجام دهید.

اگر تجربه تلخی داشته اید و فوبیای رانندگی مانع شما می‌شود، اگر می‌خواهید مجددا اعتماد به نفس خود را به دست آورید و بتوانید رانندگی کنید بهتر است آرامش خود را حفظ کنید.

چنانچه در حال گذراندن دوره درمان هستید این سؤال را از روانشناس خود بپرسید که در زمان شروع حملات برای اینکه بتوانید آرامش خود را حفظ کنید لازم است چه کارهایی بکنید.

قبل از خروج از خانه روشی را که با استفاده از آن می‌توانید فوبیای رانندگی خود را کنترل کنید پیدا نمایید. در این صورت هنگامی که از خانه بیرون می‌روید می‌توانید حملات اضطرابی خود را کنترل کنید. یادتان باشد که احتمال کمی وجود دارد که در وسط حمله عصبی تصادف کنید.

 

از میزان ایمنی ماشین خود آگاه باشید

چنانچه از میزان ایمنی ماشین خود مطلع باشید اضطراب شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد. چنانچه از میزان ایمنی ماشین خود مطلع باشید دچار فوبیای رانندگی نمی‌شوید. حتی زمانی که ممکن است اتفاق بدی برای شما بیفتد.

برای محافظت از خود در هنگام رانندگی و بروز تصادف حتما باید کمربند ایمنی را ببندید. احتمالا خودتان می‌دانید که نحوه بستن کمربند ایمنی چگونه است.

در صورتی که کمربند ایمنی جلوی قفسه سینه و شکم را بگیرد می‌تواند تاثیرگذارتر باشد. چنانچه روی ماشین خود یک سیستم تماس اضطراری نصب کنید در زمان بروز تصادف این سیستم به صورت خودکار برای شما کمک می‌فرستد حتی اگر این امکان را نداشته باشید که درخواست کمک کنید. دفترچه راهنمای بسیاری از ماشین‌ها دارای بخشی به نام نکات ایمنی است. ضمنا می‌توانید از مسئول بیمه خود در این باره راهنمایی بخواهید.

مطالب مرتبط:  مجازات رانندگی در مستی و حکم راننده مست چیست؟

 

شب‌ها خوب و به اندازه کافی بخوابید

قبل از رانندگی خوب بخوابید. زیرا برای یک رانندگی ایمن باید به اندازه کافی هوشیار باشید. با کمتر شدن میزان خستگی در هنگام رانندگی کمتر دچار اضطراب می‌شوید.

برای اینکه بتوانید بیدار بمانید از دارو و کافئین استفاده نکنید. چنانچه داروی خواب آور خورده اید تا زمانی که تاثیر دارو به طور کامل از بین نرفته است پشت فرمان ننشینید. اگر در هنگام خستگی رانندگی کنید ممکن است دچار حمله عصبی شوید. چون ممکن است هر لحظه خوابتان ببرد و همین مسئله باعث افزایش میزان اضطراب شما خواهد شد.

 

قبل از شروع رانندگی حتما صندلی و آینه ها را تنظیم کنید

پیش از اینکه ماشین را روشن کنید مطمئن شوید که آینه ها را به درستی تنظیم کرده اید. چنانچه آینه ها را درست تنظیم کرده باشید زمانی که رو به جلو نشسته اید می‌توانید پشت سر و بغل‌های ماشین را در آینه ببینید. ضمنا باید صندلی ماشین را طوری تنظیم کنید که دسترسی به فرمان و پدال‌ها برای شما راحت باشد.

باید آینه های بغل را طوری تنظیم کنید که بتوانید از پشت سر و قسمتی از ماشین دید خوبی داشته باشید. دیدن نقاط کور فقط در صورتی امکان پذیر است که به پشت سر نگاه کنید. چنانچه آینه ها را درست تنظیم کنید با یک نگاه مختصر می‌توانید نقاط کور را به درستی مشاهده کنید. در این صورت احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

صندلی خود را بیش از حد جلو نیاورید. چنانچه بیش از حد به فرمان نزدیک شوید ممکن است احساس کنید که گیر کرده اید. ضمنا ممکن است فشار ایربگ باعث شود که شما آسیب ببینید.

صندلی را خیلی عقب ندهید. در این صورت فاصله ای بین کمربند ایمنی و شانه هایتان به وجود می‌آید. این کار باعث می‌شود تا هنگام بروز تصادف تاثیرگذاری کمربند کاهش یابد.

 

به پیش بینی مشکلات بپردازید

یک دلیل دیگر که باعث فوبیای رانندگی می‌شود این است که از خودتان انتظار داشته باشید که خیلی خوب و بدون نقص رانندگی کنید.

لازم است هنگامی که مشغول رانندگی هستید کاملا هوشیار باشید. چنانچه انتظار وقوع حوادث ناگهانی را داشته باشید در مواجهه با آن حوادث می‌توانید واکنش بهتری نشان دهید. منظور ما این نیست که منتظر وقوع اتفاقات ناگوار باشید.

 

اگر منتظر وقوع چنین حوادثی در هنگام رانندگی باشید اضطراب شما بیشتر می‌شود. در این صورت مقابله با فوبیای رانندگی دشوار تر خواهد بود. به خود بگویید که علی رغم بروز هر مسئله ای همه چیز خوب خواهد بود.

 

برای رفت و آمد خود برنامه ریزی داشته باشید

اگر تازه رانندگی کردن را شروع کرده اید لازم نیست برای تمرین های اولیه یک برنامه مرتب داشته باشید. قبل از ترفتن می‌توانید یک مسیر آشنا را انتخاب نموده و با کمک GPS یا نقشه در ذهن خود تجسم کنید که در حال رانندگی کردن در این مسیر هستید.

در این صورت در زمان رانندگی برای انتخاب مسیر با مشکل مواجه نخواهید شد. برای شروع رانندگی ابتدا در محله خودتان رانندگی کنید.

مگر اینکه محله شلوغی داشته باشید یا محله شما حیوانات و عابران پیاده زیادی داشته باشد. برای اولین تمرین‌های رانندگی با دوست خود به یک مکان خلوت بروید. پیش از رفتن از مقصد خود اطمینان حاصل کنید.

 

رانندگی کردن کم کم برایتان آسان تر می‌شود

موضوع مهم این است که سرانجام رانندگی به اتمام برسد. با یک فرد قابل اطمینان در نزدیک خانه خود به تمرین کردن رانندگی بپردازید تا دیگر فوبیای رانندگی نداشته باشید.

سپس مسیر خودتان را طولانی تر کنید و سعی کنید که بدون همراه رانندگی کنید. اگر گمان می‌کنید که سریع تر از حد ممکن پیش رفته اید یک مرحله عقب بروید.

اگر قصد دارید با دوست خود به تمرین کردن رانندگی بپردازید و در همه مسیر از رانندگی کردن هراس دارید یک مرحله عقب تر بروید و همینطور که ماشین روشن است فقط پشت فرمان بنشینید.

نکاتی برای کمتر شدن ترس از رانندگی

نکاتی برای کمتر شدن فوبیای رانندگی

هنگامی که برای رانندگی کردن از خانه بیرون می‌روید حتما پول یا کارت اعتباری را همراه خود ببرید. چون ممکن است لازم باشد که بنزین بزنید یا تاکسی بگیرید. اگر موسیقی به شما آرامش می‌دهد در هنگام رانندگی به یک موسیقی ملایم گوش کنید.

اگر نمی‌توانید ماشین را خوب کنترل کنید بهتر است در هوای بد و در شب رانندگی نکنید. اگر می‌خواهید در این شرایط رانندگی کنید باید کم کم در رانندگی پیشرفت کنید.

 

هشدارهایی برای کاهش فوبیای رانندگی

در صورتی که الکل و دارو خورده اید یا مضطرب و خسته هستید رانندگی نکنید. در این صورت ممکن است تصادف کنید. اگر گواهینامه یا کارت ماشین و کارت بیمه ندارید رانندگی نکنید. زیرا این کار غیر قانونی است و چنانچه اتفاقی بیفتد قطعا برایتان مشکل ساز خواهد بود.

منبع: سایت آموزشگاه سبقت

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *