دوشنبه , اردیبهشت 10 1403

گواهینامه رانندگی پایه سوم (شرایط ثبت نام و مدارک لازم)

گواهینامه رانندگی پایه سوم چیست؟

گواهینامه رانندگی پایه سوم به افرادی تعلق می گیرد که تازه گواهینامه رانندگی گرفتند و برای اولین بار پشت فرمان نشسته و رانندگی می کنند. دارندگان گواهینامه ی پایه سه دارای محدودیت هایی هستند.

این محدودیت ها به دلیل جلوگیری از تصادفات احتمالی صورت می گیرد. جهت آشنایی و اطلاع شما عزیزان اصول و قوانین و چگونگی گواهینامه ی پایه سه را برایتان به تفصیل شرح می دهم.

 

🎗️قبل از هر چیزی اگر میخواهید در آزمون آیین نامه قبول شوید اینجا کلیک کن تا جدیدترین آزمونهای پایه سوم رو ببینی🎗️

 

گواهینامه پایه سوم

کسب گواهینامه رانندگی پایه سوم مستلزم طی کردن مراحل ویژه ای می باشد که هنرجویان، تحت تعلیم مربیان خود، به صورت تئوری و عملی باید آموزش های لازم را ببینند.

شرط داشتن گواهینامه، قبولی در دو آزمون کتبی و عملی می باشد. اعتبار گواهینامه ی پایه سوم ده ساله است. برای دارنده ی گواهینامه، در یک سال اول، تنها تردد در محدوده ی شهر امکان پذیر است.

این موضوع به این دلیل است که متقاضی در این مدت بتواند تجربیات لازم را کسب کند. در ادامه، به طور مفصل، نکات لازم و ضروری در مورد گواهینامه پایه سوم را برای شما مخاطب عزیز شرح می دهم.

 

گواهینامه پایه سوم چیست؟

گواهینامه رانندگی پایه سوم برای اشخاصی صادر می شود که اولین بار مبادرت به اخذ گواهینامه می کنند. برای این گواهینامه ها قوانینی اتخاذ شده است که طبق آن قوانین، محدودیت هایی هم برای رانندگان در نظر گرفته شده است.

رانندگان با در نظر گرفتن محدودیت ها، پس از کسب گواهینامه، می توانند با خودرو های سبک رانندگی کنند. خودرو های سبک شامل؛ شاسی بلند ها، تاکسی ، وانت و به طور کلی، خودروهای دارای حداکثر نه سرنشین و با ظرفیت سه و نیم تن می باشد.

کاری که پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جدید انجام داده است این است که؛ برای کاهش تصادفات، به متقاضیان گواهینامه ی پایه سه، ابتدا یک گواهینامه ی یک ساله می دهد سپس؛ در صورت برخورداری از سلامتی روحی و روانی همچنین؛ عدم داشتن تخلف در رانندگی و رعایت قوانین و مقررات اخذ شده توسط دارنده ی گواهینامه، به این افراد گواهینامه ی ده ساله اعطا می شود.

 

ثبت نام گواهینامه پایه سه

   در مورد ثبت نام گواهینامه رانندگی پایه سوم کافی است بعد از آماده سازی مدارک ، به آموزشگاه مراجعه کرده مدارک را تحویل آموزشگاه دهید. آموزشگاه به شما فرم هایی ارائه می دهد که باید آنها را تکمیل کرده و تحویل دهید. .بعد از آن، آموزشگاه وقتی را برای شما تعیین می کند تا درکلاس ها شرکت کنید.

 

ثبت نام اینترنتی گواهینامه پایه سوم

در حال حاضر امکان ثبت نام گواهینامه پایه سه به صورت آنلاین و اینترنتی وجود ندارد باید به یک آموزشگاه رانندگی نزدیک به محل زندگی خود مراجعه نمایید.

 

شرایط گواهینامه پایه سه

   تعداد متقاضیان کسب گواهینامه رانندگی پایه سوم نسبت به متقاضیان گواهینامه پایه دو و یک، بیشتر است. این بدان سبب است که؛ این گونه گواهینامه ها برای رانندگان اتومبیل های سواری و وانت بار ها صادر می شود. و بیشتر افراد متقاضی کسب گواهینامه، آن را دارا می باشند.

   متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند؛

-پرداخت هزینه ی ثبت نام

– حداقل سن 18 سال تمام. دختران و پسران جوان از شرط سنی یکسانی برخوردارند. ضمنا در گرفتن گواهینامه هیچ محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه شخص قدرت بدنی نداشته باشد. افراد میانسال و مسن در حد هفتاد سال که از توانایی جسمی و قدرت بدنی لازم، برخوردارند نیز می توانند اقدام به ثبت نام کنند.

نکته: آن دسته از افرادی که متقاضی گواهینامه پایه سه بی سوادی هستند باید حداقل سی سال تمام داشته باشند.

– آزمایش خون برای تعیین گروه خونی

-معاینات چشم پزشکی و دریافت گواهی پزشکی

– شرکت در کلاس های آموزشی تئوری و عملی. جهت یادآوری باید بگویم شرکت در کلاس های تئوری و عملی اجباری است.

مطالب مرتبط:  مراحل دریافت و تمدید گواهینامه رانندگی مهاجرین افغان

– تهیه ی کتاب آموزشی و مطالعه آن برای آمادگی شرکت در آزمون

– شرکت در آزمون های تئوری و عملی

 – کسب حد نصاب نمره ی قبولی در آزمون

 

مدارک لازم برای گواهینامه پایه سه

   به طور طبیعی، هر قوانینی بسته به شرایط و زمان خود، دچار تغییراتی می شود. قوانین راهنمایی و رانندگی هم از این دسته، مستثنی نیست. پس توصیه می کنم برای گرفتن گواهینامه، پیش از اقدام به جمع آوری و آماده سازی مدارک، از شرایط به روز آن باخبر شوید.

در این صورت دچار سردرگمی و ابهام نمی شوید. اکنون با توجه به نکته ی اشاره شده و با آگاهی از شرایط کسب گواهینامه، در صورت واجد شرایط بودن، مدارک خود را به شرح زیر آماده و ارائه دهید؛

-ارائه ی شناسنامه ی جدید

– ارائه ی کارت ملی هوشمند

– تخصیص تاییدیه ی سلامتی روحی و روانی

– آماده سازی و تخصیص هشت قطعه عکس سه در چهار. عکس ها باید دارای کیفیت بالا، پرسنلی با زمینه ی روشن، بدون عینک و جدید باشد.

– ارائه ی تاییدیه ی کد پستی ده رقمی محل اقامت، ممهور به مهر که باید از نمایندگی های پستی دریافت کرد.

-تهیه ی یکی از قبوض مصرفی منزل که شامل قبض آب، برق، تلفن و …می باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه

   برای گرفتن گواهینامه رانندگی پایه سوم قبل از هر اقدامی باید با مراجعه به آموزشگاه راهنمایی-رانندگی نسبت به تعیین و آماده سازی مدارک لازم برای ثبت نام اقدام کنید.

– اصل و کپی کارت ملی

–  اصل و کپی صفحه اول شناسنامه و در صورت توضیحات کپی از صفحه ی توضیحات

– فیش های پرداختی هزینه ها که شامل هزینه های؛ صدور کارتکس، کلاس های تئوری و عملی، کتاب آموزشی، خدمات الکترونیکی و صدور گواهینامه و تمبر پستی می شود.

– هشت قطعه عکس سه در چهار که شرایط آن در بخش بعدی مقاله به آن می پردازیم.

–  گواهی چشم پزشکی

– گواهی تشخیص گروه خونی

   متقاضیان باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که؛ ارائه ی تاییدیه ی اشتغال به تحصیل و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم الزامی نیست. اما بهتر است به همراه داشته باشند تا در صورت نیاز ارائه دهند.

عکس گواهینامه پایه سوم

 

عکس گواهینامه پایه سوم

   عکس دارنده ی گواهینامه رانندگی پایه سوم دارای شرایطی خاص است که در صورت رعایت آن، عکس مورد پذیرش است. در غیر این صورت، عکس مردود است و باید برای گرفتن عکس جدید دوباره اقدام کرد.

شرایط عکس

به طور کلی شرایط عکس بدین شیوه است که؛

-باید بدون عینک باشد .در صورت عینکی بودن فرد، در گواهینامه ،قید می شود، بنابراین دیگر نیازی به عینکی بودن عکس نیست.

-سایز عکس باید سه در چهار و پرسنلی باشد.

-عکس باید رنگی و زمینه ی سفید داشته باشد.

– با حجاب اسلامی باشد.

– تمام رخ ، واضح و شفاف باشد.

– عکس باید جدید باشد یعنی در عرض یک هفته قبل از ثبت نام، گرفته شده باشد. عکس نباید با عکس شناسنامه و کارت ملی و گواهینامه ی قبلی یکی باشد.

   عکس گواهینامه، با توجه به اینکه متقاضی خانم یا آقاست با هم متفاوت است یعنی؛ برای خانم ها و آقایان دستورالعمل های خاصی صادر شده. در عکس آقایان داشتن کراوات، موهای مدل عربی، ریش های پروفسوری ممنوع می باشد. ضمنا سربازان و نظامیان توجه داشته باشند که عکس گواهینامه نباید با لباس فرم گرفته شود.

   دستورالعمل های ابلاغی برای عکس خانم ها بدین شرح است که، عکس باید با حجاب اسلامی باشد. از عکسی که با آرایش باشد و موها مشخص باشد، خودداری کنید. تا جایی که امکان دارد عکس با چادر یا مقنعه ی مشکی گرفته شود.

 

مدت زمان گرفتن گواهینامه پایه سوم

   افرادی که قصد گرفتن گواهینامه رانندگی پایه سوم را دارند توجه داشته باشند که این کار، نیازمند یک برنامه ریزی اساسی است تا بتوانند در بهترین فرصت، طی انجام مراحلی، اقدام به گرفتن گواهینامه کنند. رسیدن به این امر، مستلزم یک زمانبندی درست و اصولی است. در بخش زیر به ترتیب به ذکر مراحل و مقدار زمان لازم برای گرفتن گواهینامه می پردازیم.

   با توجه به طبقه بندی مرحله به مرحله ی پیشبرد کار، زمان لازم برای گرفتن گواهینامه به شرح زیر است:

مطالب مرتبط:  آیا موتورسیکلت های برقی به گواهینامه نیاز دارند؟

-شرکت در کلاس های آموزش تئوری که شامل؛ 6 جلسه آئین نامه و 2 جلسه فنی می باشد. گفتنی است که هر جلسه، به مدت 2 ساعت زمان می برد.

-قبولی درآزمون آئین نامه، در صورت مردودی، یک هفته تا آزمون مجدد، زمان می برد.

شرکت در کلاسهای آموزشی مهارتهای رانندگی به صورت عملی، در 12 جلسه، که هر جلسه دو ساعت زمان می برد.

– آزمون مقدماتی بعد از کلاس عملی توسط مربی، که معمولا گرفته نمی شود.

-آماده سازی مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مثل؛ تهیه ی عکس، تاییدیه ی چشم پزشکی و تکمیل کردن فرم مدارک. این امور هم زمان بر است.

-پذیرش و قبولی در آزمون نهایی مهارت رانندگی که در صورت مردودی، مجددا 10 ساعت آموزش تکمیلی اعمال خواهد شد. پس از آموزش، هنرجو، مجددا آزمون می دهد. در صورت عدم قبولی، با مراجعه به آموزشگاه و پرداخت وجه، برای آزمون هفته ی بعد، ، ثبت نام می کند.

-بعد از موفقیت هنرجو در انجام مراحل بالا، با مراجعه به آموزشگاه، تعهد نامه ای را مبنی بر استفاده ی صحیح از گواهینامه امضاء می کند. پس از 40 روز از طریق پست گواهینامه ی خود را دریافت می کند.

 

قانون جدید گواهینامه پایه سه

   در جهت کاهش خطرات احتمالی ناشی از کم تجربگی و بی احتیاطی رانندگان تازه کار ، قوانین جدیدی به تصویب رسیده است. شناخت این قوانین به دارندگان گواهینامه کمک می کند تا با دیدی روشن و متعهدانه رانندگی کنند. در این بخش از مقاله، نگاه شما را به نکات مطرح و تعریف شده در این قانون سوق می دهم.

  قوانین جدید به شرح زیر است؛

– دارندگان سال اولی گواهینامه پایه سوم، نمی توانند سه ماه اول را به تنهایی رانندگی کنند بلکه حتما باید یک راننده ی با تجربه که دارای گواهینامه پایه سوم می باشد یا دارنده ی گواهینامه ی پایه دو و یک را در کنار خود داشته باشد.

-دارندگان دریافت گواهینامه پایه سه در سال اول، مجاز به تردد کردن در بیرون از شهر نیستند. محدودیت ها شامل؛ جاده ها، آزادراهها و بزرگراهها می شود. این افراد از ساعت 24 شب تا 5 صبح اجازه ی رانندگی ندارند.

–طبق قانون جدید، کسب گواهینامه پایه سه نیاز به داشتن کارت پایان خدمت نیست و بدون رفتن به سربازی هم می توان گواهینامه گرفت.

-اعتبار گواهینامه پایه سه 10 ساله است. در صورت تایید فرد از لحاظ جسمی و روحی-روانی می تواند اقدام به تمدید 10 ساله نماید. قابل یادآوری است که افراد بالای 70 سال باید هر 5 سال یک بار از نظر سلامتی روحی-روانی، احراز صلاحیت شوند.

-افراد مبتدی دارنده ی گواهینامه، باید علامت احتیاط در جلو و عقب ماشین خود نصب کند.

نکته: تمامی این قوانین، مشمول دارندگان گواهینامه ی موتور سیکلت هم می شود.

 

عواقب سرپیچی از قوانین و مقررات رانندگی برای رانندگان

   دارندگان گواهینامه رانندگی پایه سوم باید به محدودیت ها و شرایط ویژه ی رانندگی، توجه و دقت لازم را داشته باشند. در صورت سرپیچی از قوانین اعلام شده در رانندگی، برای شخص خاطی جرایم و عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

اگر یکی از رانندگان دارنده ی گواهینامه پایه سوم یکی از تخلفات و جرایم مصوب را مرتکب شود، افسر راهور و پلیس راه، رسید یک ماهه برای وی صادر می کند. این رسید، ظرف مدت یک هفته به محل سکونت وی فرستاده می شود.

پس از دریافت این رسید، فرد خاطی باید با مراجعه به پلیس راهور محل سکونت خود، باید دوره ی آموزشی اعلام شده را طی کند و مجددا آزمون بدهد. توجه به این نکته ضرورت دارد که؛ در صورتی که افراد دارنده ی گواهینامه ی پایه سوم، بیش از یک بار مبادرت به تخلف و عدم رعایت محدودیت ها داشته باشند، در آزمون اصلی اخذ گواهینامه، مردود می شوند.

   طبق قوانین مصوب راهنمایی و رانندگی گفته شده است:”در صورتی که رانندگان دارای گواهینامه پایه سوم سال اولی، مرتکب تخلفات حادثه ساز منجر به مرگ باشند یا در تصادفات مقصر شناخته شوند، گواهینامه ی آنها ابطال می شود”. پس از باطل شدن گواهینامه، شخص باید مجددا آزمون بدهد.

 

جمع بندی

در یک جمع بندی کلی باید بگویم که پیش از هر اقدامی برای گرفتن گواهینامه رانندگی پایه سوم، متقاضی گواهینامه، باید با مطالعه، به تمام شرایط و ضوابطی که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال شده، اشراف و تسلط کامل داشته باشد. در این صورت فرد متقاضی می تواند با طی کردن مراحل مصوب ، و در نظر گرفتن شرایط و محدودیت ها، گواهینامه پایه سه را اخذ کند و با یک رانندگی اصولی و قانونمند، موجبات آرامش خاطر خود و دیگران را فراهم سازد.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *