جمعه , اردیبهشت 21 1403

حداقل سرعت در آزادراه درون شهری چند کیلومتر در ساعت است؟

حداقل سرعت در آزادراه درون شهری چند کیلومتر در ساعت است؟

  1. 50 کیلومتر در ساعت
  2. 70 کیلومتر در ساعت
  3. 30 کیلومتر در ساعت
  4. 60 کیلومتر در ساعت

جواب درست گزینه 2 (70 کیلومتر در ساعت) می باشد

 

نمونه سوالات آیین نامه رانندگی (کلیک کنید)

آزمون آیین نامه (کلیک کنید)

 

 

حداکثر سرعت مجاز در معابر:

با ظهور خودروهای جدیدتر و سریعتر در گذشته، حال و آینده، رانندگی با سرعت بالا هنوز غیرممکن است. این در واقع مجاز نیست. ایمنی مهندسان را نمی توان به خطر انداخت.

اگر بدانید 50 درصد تصادفات تنها به دلیل سرعت غیرمجاز است، قطعا به حداکثر سرعت مجاز در جاده ها توجه بیشتری خواهید کرد.

این آمار آهنگ منتشر شده است. با این حال، بسیاری از مردم اصول رانندگی را نادیده می گیرند، حتی اگر آن را می دانند. به هر حال در ادامه این مقاله حداکثر سرعت مجاز برای جاده های داخلی و برون شهری را برای شما می نویسیم.

 

تخطی از محدودیت‌های سرعت یعنی چی؟

تخطی از سرعت مجاز غیر اختصاصی و ایزوله است. حداکثر سرعت مجاز برای تمام ترافیک در شهر تعیین شده است. این محدوده به وضعیت حمل و نقل و سایر عوامل بستگی دارد.

به همین دلیل حداکثر سرعت را می توان در جاده 110 کیلومتر در ساعت و در نقطه دیگری از کشور در همان جاده 60 کیلومتر در ساعت تعریف کرد.

مطمئن شوید که این مقدار با استفاده از روش های فنی تعریف شده است. بدون فکر کردن به چیز مهمی نمی توان دید که چقدر کوچک و سریع است.
شکستن سرعت مطمئنه به این معنی است که راننده خودرو محدودیت سرعت اعلام شده را نادیده گرفته و از این میزان در جاده تجاوز می کند.

اگر راننده ای بخواهد از جریمه سرعت غیرمجاز اجتناب کند، باید همیشه حداکثر سرعت مجاز در جاده های درون شهری و برون شهری را بداند. البته اگر جان سرنشینان شما و یا حتی جان یک وسیله نقلیه روبروی شما مهم است، باز هم باید به سرعت بالاتر توجه کنید.

مطالب مرتبط:  رانندگی در شرایط ریزش برف و باران

 

آیا مقدار حداکثر سرعت مجاز در معابر چقدر است؟

حال به سراغ پاسخ سوال اصلی می رویم، یعنی. حداکثر سرعت در هر جاده داخل و خارج شهر مجاز است. به عبارت دیگر، سرعت شما نباید بیشتر رانندگی کنید.

 

حداکثر سرعت مجاز در معابر درون شهری و مسکونی:

حدکثر سرعت مجاز در معابر شریانی درجه یک به صورت زیر است:

  • آزادراه‌ها حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
  • بزرگراه‌ها حداکثر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

در معابر شریانی درجه دو به صورت زیر است:

  • خیابان اصلی حداکثر ۶۰ کیلومتر بر ساعت
  • خیابان فرعی حداکثر ۵۰ کیلومتر بر ساعت

در معابر محلی و میدان حداکثر ۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

 

طبق مقررات پلیس راهنمایی و رانندگی، حداقل و حداکثر سرعت در بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و دیگر جاده‌های برون شهری و غیرمسکونی به صورت زیر است:

در آزادراه ها:

  • سواری و وانت حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
  • خودروهای سنگین حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت

در بزرگراه ها:

  • سواری و وانت حداکثر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت
  • خودروهای سنگین حداکثر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

در جاده‌های اصلی و برای انواع وسیله نقلیه:

  • در روز حداکثر ۹۵ کیلومتر بر ساعت
  • در شب حداکثر ۸۵ کیلومتر بر ساعت

در جاده‌های فرعی و برای انواع وسیله نقلیه:

  • در روز حداکثر ۸۵ کیلومتر بر ساعت
  • در شب حداکثر ۷۵ کیلومتر بر ساعت

میزان جریمه تخطی از سرعت مطمئنه؟

مطمئن شوید که برای تجاوز از حد مجاز سرعت مطمئن جریمه خواهید شد. اکنون این جریمه می تواند مستقیماً یا توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شود که خودروی شما را چک می کند یا از دوربین برای ثبت تخلفات شما استفاده می کند. البته برخی به این موضوع اعتقادی ندارند و به روزه گرفتن ادامه می دهند.

این افراد همیشه به این سوال اعتراض دارند. به این معنا، چرا با سرعت 70 کیلومتر در ساعت، یک خودروی تندرو را در جاده ای متروک برانیم؟ در بالا توضیح دادیم که تعیین سرعت تخصصی و دقیق است و این مقدار بر اساس وضعیت آن جاده یا خیابان تعیین می شود.

مطالب مرتبط:  سوالات بیسوادی آیین نامه با جواب ۱۴۰۳【دانلود برنامه】

 

مبلغ جریمه شکستن سرعت مطمئنه به شرح زیر است (میزان جریمه به ریال می باشد):

 

مبلغ جریمه شکستن سرعت مطمئنه
مبلغ جریمه شکستن سرعت مطمئنه

چند نکته مهم در مورد تخلف سرعت:

  • در خصوص رعایت نکردن حداکثر سرعت مجاز در جاده های مختلف باید به نکات زیر توجه کرد:
  • خشونت ثبت شده در دوربین را نمی توان برای عدم پرداخت کپی کرد. البته ضبط با دوربین دقیق تر از ضبط با افسر است.
  • امتیاز منفی گواهینامه برای رانندگانی که با سرعت مجاز رانندگی نمی کنند در نظر گرفته می شود. تعداد امتیازات منفی خودروهای سواری بین 5 تا 10 و وسایل نقلیه عمومی بین 10 تا 15 است.
  • به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، افرادی که بیش از سه بار به دلیل سرعت بیش از 50 کیلومتر در ساعت (50 کیلومتر در ساعت) جریمه شوند، خودروهای خود را پارک می کنند. البته کسانی که از سرعت مجاز تجاوز کنند، خودروهایشان به پارکینگ کشیده می‌شود.
  • اگرچه 10 درصد از ترافیک با سرعت غیرقانونی است. اما به نظر می رسد این عدد ناچیز است و 50 درصد تصادفات را به خود اختصاص می دهد.
  • برای اولین بار به صاحب خودرو پیامک اخطار یا جریمه ارسال می شود. در صورت تکرار زیاد با مالک تلفنی تماس گرفته و برای وی شکایت پلاک در نظر گرفته می شود.
    وزارت راه باید حداکثر سرعت مطمئنه را با استفاده از علائم مشخص کند. اگر این سیگنال را نمی بینید، بهتر است با مقدار پیش فرض نوشته شده در بالا به رانندگی ادامه دهید.
  • برای کاهش سرعت، به خصوص هنگام تغییر مسیر، از یک محدود کننده سرعت استفاده کنید. خطوط سمت راست سرعت رانندگی کمتری دارند. البته فراموش نکنید که برای گردش به چپ از فرمان استفاده کنید.
  • البته کسانی که با سرعت خیلی کم رانندگی می کنند و باعث ایجاد ترافیک می شوند توسط پلیس جریمه می شوند. این مشکل در جاده اهمیت بیشتری دارد. در صورت جریمه نشدن خودرو، پلیس تا زمان باز شدن ترافیک، حرکت خودرو را متوقف می کند.
  • به خاطر داشته باشید که در بیشتر مواقع مسئول تصادفات رانندگی شخصی است که با سرعت زیاد رانندگی می کند.
  • رعایت حداکثر سرعت مجاز در جاده ها تنها برای جلوگیری از جریمه پلیس نیست. همچنین ایمنی سفر و رانندگی شما را تضمین می کند. اگر وسیله نقلیه شما به دلیل عدم رانندگی با سرعت مطمئنه به پارکینگ کشیده شده است، باید قبل از ترخیص بلیط را از وسیله نقلیه خود خارج کنید. البته اگر بیمه شخص ثالث شما معتبر باشد. در غیر این صورت باید آن را تمدید کنید.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

2 دیدگاه ها

  1. سلام سوالات بسته طلایی تاکی تغییر نمیکنه چون من هنوز یک ماه دیگ کلاسام شروع میشه تا امتحانم دوسه ماه دیگ طول میکشه همینا بخونم کافیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *