شنبه , اردیبهشت 22 1403

منظور از علامت R بر روی دسته دنده چیست؟

منظور از علامت R بر روی دسته دنده چیست؟

  1. خلاص بودن دنده
  2. آماده حرکت عقب
  3. حالت پارک
  4. هیچکدام

جواب درست گزینه 2 (آماده حرکت عقب) می باشد

 

آزمون آیین نامه (کلیک کنید)

 

حروف روی دنده اتوماتیک مخفف چیست؟

آیا تا به حال به معنای حروف نوشته شده روی دنده گیربکس اتوماتیک فکر کرده اید؟ بسیاری از مردم این نوع تفکر را دارند و اگر معنی آن را ندانید، تنها نیستید. تنها در ایالات متحده، سالانه 10 میلیون خودرو با گیربکس اتوماتیک به فروش می رسد.

گیربکس اتوماتیک یک سیستم هیدرولیکی است که نیرو را از موتور ماشین شما به چرخ ها منتقل می کند. هر حرف یا عددی که روی اهرم گیربکس اتوماتیک نوشته می شود معمولاً کارکرد خاصی در گیربکس دارد که در این مقاله قصد داریم شما را به طور مفصل با آنها آشنا کنیم.

 

معرفی PRINDLE چیست؟

اکثر خودروهای موجود در بازار آمریکا با گیربکس اتوماتیک دارای یک سری حروف متشکل از P، R، N، D و L هستند که معمولاً وقتی این حروف را با هم می خوانیم، کلمه Prindle خوانده می شود.

جالب است بدانید که بسیاری از مهندسان و مکانیک های خودرو در آمریکا ترکیب گیربکس اتوماتیک خودروها را به همین صورت می خوانند. هر یک از این حروف مربوط به یک تنظیم گیربکس اتوماتیک خاص است.

بسته به ماشین شما، ممکن است حرف M یا یک سری اعداد، معمولاً از 1 تا 3 را روی دسته دنده اتوماتیک ببینید. برای اینکه همه چیز را برای شما به سادگی توضیح دهیم، هر یک از این حروف را در بخش های جداگانه بررسی خواهیم کرد.

 

حرف P روی دسته دنده گیربکس اتوماتیک به چه معنی است؟

گاهی اوقات برخی از افراد از حروف روی اهرم دنده اتوماتیک به عنوان تنظیمات دنده خاص یاد می کنند، اما این ممکن است برای همه کمی گیج کننده باشد. این کاراکترها مبنای فعال سازی اپلیکیشن هستند. دنده ها در گیربکس اتوماتیک در حین حرکت به سمت جلو از دنده سه به 9 تعویض می شوند.

مطالب مرتبط:  رانندگی در شرایط ریزش برف و باران

حرف P در گیربکس اتوماتیک مخفف PARK است وقتی دسته دنده در موقعیت پارک قرار دارد، دنده های موجود در جعبه دنده قفل می شوند. چیزی که حرکت رو به جلو یا عقب چرخ ها را محدود می کند به همین دلیل است که بسیاری از رانندگان به جای ترمز از دنده پارک استفاده می کنند. این هدف اصلی از طراحی دستگاه پارکینگ خودرو است. در P برای راه اندازی ماشین به دلایل ایمنی.

 

حرف R روی دسته دنده گیربکس اتوماتیک به چه معنی است؟

همانطور که حدس زده اید حرف R در گیربکس اتوماتیک REVERSE است و برای دنده عقب استفاده می شود. هنگامی که انتخابگر دنده را از P به R تغییر می دهید، دنده عقب گیربکس اتوماتیک فعال می شود.

در این موقعیت فرمان در جهت مخالف خواهد چرخید. اجازه می دهد چرخ ها معکوس شوند در خودروهای اتوماتیک امکان روشن کردن خودرو به صورت معکوس وجود ندارد زیرا ممکن است خطرناک باشد.

 

حرف N روی دسته دنده گیربکس اتوماتیک به چه معنی است؟

هنگامی که شیفتر در موقعیت N قرار دارد، به این معنی است که انتقال شما در حالت خنثی است. این حالت دنده های جلو و عقب را آزاد می کند و به چرخ ها اجازه می دهد آزادانه بچرخند. اکثر رانندگان از این حالت استفاده نمی کنند مگر اینکه ماشینشان روشن نشود و بخواهند آن را هل دهند یا بکسل کنند.

 

حرف D روی دسته دنده گیربکس اتوماتیک به چه معنی است؟

حرف D مخفف DRIVE است. در این حالت دنده های جلوی گیربکس اتوماتیک فعال می شوند. هنگام فشار دادن پدال گاز، دنده D نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند و دنده ها را تعویض می کند و سرعت رو به جلو را افزایش می دهد.

مطالب مرتبط:  خودرویی که با دایره مشخص شده است به کدام یک از خودروها باید حق تقدم عبور بدهد؟

در واقع با افزایش دور موتور به محدوده مورد نظر، دنده ها افزایش می یابد. هنگامی که خودرو شروع به کاهش سرعت می کند، گیربکس اتوماتیک پایین می آید. گاهی اوقات به دنده D نیز Overdrive گفته می شود.

این دنده معمولاً در بزرگراه ها یا زمانی که وسیله نقلیه مسافت های طولانی را با سرعت موتور ثابت طی می کند استفاده می شود.

اگر گیربکس اتوماتیک یک سری اعداد بعد از حرف D داشته باشد. در این نوع گیربکس اتوماتیک، عدد در واقع تنظیم دنده دستی است. که در آن 1 مربوط به یک دنده کوچکتر و یک عدد بزرگتر مربوط به یک دنده بزرگتر است. این دنده معمولاً در صعودها و فرودهای تند که دنده D به درستی کار نمی کند استفاده می شود.

D1: این چرخ دنده گشتاور را در مسیرهای سخت مانند گل یا ماسه افزایش می دهد.
D2: برای بالا رفتن از یک تپه مانند جاده سربالایی، ماشین مورد نیاز است. این دنده همچنین مانند گیربکس دستی به موتور یک تقویت فوری می دهد.
D3: گاهی اوقات دکمه OD یا Overdrive نامیده می شود. در این دستگاه معمولا ماشین با دور موتور کار می کند. سرعت بیش از حد به این معنی است که هنگام کار، چرخ ها سریعتر از موتور حرکت می کنند.

 

حرف L روی دسته دنده گیربکس اتوماتیک به چه معنی است؟

آخرین حرفی که اغلب روی دستگاه دیده می شود L است که در این گونه اعلان ها نشان دهنده ماشین آلات سنگین است. گاهی اوقات حرف L با M جایگزین می شود، به این معنی که گیربکس در حالت دنده دستی است.

 

در این حالت، راننده می تواند دنده ها را با استفاده از پدل های روی فرمان یا در غیر این صورت (معمولاً در سمت چپ یا راست دسته دنده) به صورت دستی تعویض کند. برای وسایل نقلیه مجهز به L از این حالت برای کوهنوردی یا در جاده های سخت پر از گل و برف استفاده می شود.

از آنجایی که ماشین های اتوماتیک می توانند تفاوت های زیادی با هم داشته باشند، گاهی اوقات می توانید گیربکس های دیگری را با حروف یا اعداد مختلف بین ماشین ها پیدا کنید. پیشنهاد می کنیم قبل از شروع رانندگی دفترچه راهنمای خودرو را به دقت مطالعه کرده و با عملکرد صحیح تمامی دنده ها آشنا شوید.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *