جمعه , اردیبهشت 21 1403

خط ممتد و مقطع ترکیبی به چه معناست؟

خط ممتد و مقطع ترکیبی به چه معناست؟

  1. رانندگان به هیچ نباید از روی آن رد شوند.
  2. برای تفکیک گذر گاه استفاده میشود و سبقت روی آن بدون اشکال است.
  3. ایستادن روی آن ممنوع است.
  4. رانندگان در سمت ممتد اجازه عبور از روی آن را ندارند اما در قسمت مقطع می توانند عبور نمایند.

جواب درست گزینه 4 (رانندگان در سمت ممتد اجازه عبور از روی آن را ندارند اما در قسمت مقطع می توانند عبور نمایند) می باشد

 

دانلود سوالات آیین نامه اصلی

آزمون آیین نامه (کلیک کنید)

 

آشنایی با خطوط راهنمایی و رانندگی:

هنرجو برای قبولی در آزمون سوم راهنمایی و رانندگی باید تمامی علائم، علائم و نشانه های وسایل نقلیه را بداند. بنابراین باید به خوبی از آنچه در کتاب قانون آمده است آگاه باشد.
بخشی از سوالات آزمون حقوقی مربوط به علائم راه است. علائم موجود در جاده ها به دو دسته طولی و عرضی تقسیم می شوند و وظیفه تنظیم تردد وسایل نقلیه، پیش بینی، راهنمایی و هشدار به کاربران شبکه راه ها را بر عهده دارند. در ادامه به معرفی انواع ترافیک می پردازیم.

 

خطوط طولی در رانندگی:

خطوط طولی در امتداد طول راه کشیده می شوند که شامل موارد زیر هستند:

خط طولی ممتد

رانندگان نباید به هیچ وجه از روی این خط عبور کنند. خطوط طولی ممتد در حاشیه راه ها و در وسط جاده های دو طرفه کشیده می شوند. گاهی دو خط ممتد به صورت موازی و در کنار هم کشیده می شوند که معنای تاکید بیشتر را به همراه دارد.

 

خط مقطع یا بریده بریده

از این خطوط برای تفکیک بزرگراه ها به منظور هدایت خودرو ها استفاده می شود. بر خلاف خطوط ممتد سبقت گرفتن و تغییر خط حرکت بر روی این خطوط مجاز است و با رعایت شرایط دور زدن، گردش از روی این خطوط با در نظر گرفتن احتیاط کامل بلامانع است.

 

خط ممتد و مقطع ترکیبی

در مواجهه با این خطوط، رانندگانی که در سمت خط ممتد قرار دارند اجازه سبقت و یا گردش و عبور از روی خطوط را ندارند. اما رانندگان لاین مقابل (سمت خطوط مقطع) می توانند با رعایت احتیاط کامل سبقت گرفته و یا گردش کنند.

 

خطوط هاشور

خطوط هاشور به معنای وجود موانع بر سر راه هستند. این خطوط باید به نحوی کشیده شوند که ترافیک را از کنار مانع هدایت کنند.

 

خطوط زیگزاگ

خطوط زیگزاگ زرد رنگ کشیده می شوند و در حاشیه راه های متصل به پیاده رو وجود دارند. عبور از این خطوط و توقف روی آن ها ممنوع است.

 

خطوط عرضی در رانندگی:

اینگونه خط ها در عرض شبکه راه ها کشیده شده که شامل موارد زیر است:

 

خط کشی عبور پیاده

در ورودی تقاطع ها و یا در محلی مشخص در مسیر کشیده می شود. عابر پیاده مجاز است تنها از این خطوط برای عبور از عرض راه استفاده کند.

 

خط ممتد ایست

این خطوط معمولا در تقاطع ها کشیده میشه. راننده ها در برخورد با خط ممتد ایست باید پشت آن توقف کنند.

 

خطوط توقف منقطع

مثله خط ممتد ایست، معمولا در تقاطع ها مشاهده میشه و راننده ها موظفند با مشاهده این خطوط از سرعت خود کاسته و با احتیاط و رعایت حق تقدم وارد مسیر اصلی بشن. در صورت لزوم باید توقف کامل در دستور کار راننده ها قرار بگیره.

 

خطوط شطرنجی

این خطوط به رنگ زرد و سیاه کشیده میشه، وقتی کاربرد داره که تراکم وسایل نقلیه در یک تقاطع زیاد باشه تو این شرایط راننده ها باید پشت خطوط شطرنجی توقف کرده تا مسیر حرکت برای خودروهای دیگه  باز نگه داشته شود.

مطالب مرتبط:  حداکثر سرعت مجاز در آزادراه ها برای کامیونت در راه های بیرون شهر؟

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *