دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

کلاهبرداری با عنوان: خرید و فروش گواهینامه رانندگی جعلی و اصلی

1- جعل و فروش گواهیانه رانندگی

اگر گذری به اخبار در اینترنت و شبکه های اجتماعی زده باشید، بی شک با پدیده ای به نام صدور گواهینامه رانندگی جعلی برخورد خواهید داشت. اما این پدیده نو‌ظهور چگونه به وجود آمد؟ در این مقاله به صورت خلاصه به روش های تشخیص و برخورد با این پدیده و خطراتی که در استفاده از آنها هر فرد را تهدید می‌کند خواهیم پرداخت.

 

2- گواهینامه رانندگی جعلی

افراد سودجو با روش‌های مختلف و تنها در قبال دریافت مبلغی ناچیز، ادعای جعل و فروش گواهینامه رانندگی می نمایند. این سودجویی ها در خیلی موارد باعث ضرر سفارش دهنده می شود. چرا که جاعل بدون دیده شدن با فریب طرف مقابل هزینه را از فرد دریافت کرده و دیگر خبری از فرد یا تماسی قابل انجام نخواهد بود.

این معظل اجتماعی با توجه به بالا رفتن هزینه صدور گواهینامه زیاد شده است و همیشه اخباری از دستگیری باند های کلاهبرداری، اخاذی و جاعل در رسانه ها می توانید پیدا کنید. مدارک جعلی جدا از اینکه با هزینه ناچیز یک راه چند ماهه و قانونی را دور میزند بیشتر افرا د ترغیب می شوند از این راه غیر قانونی استفاده کنند بدون اینکه از عواقب آن اطلاع داشته باشند.

وقتی هزینه ای که پرداخت می کنید توسط طرف مقابل به نوعی خورده شود دست شما به هیچ جا بند نیست، نه می توانید از طریق قانون پیگری کنید نه اینکه می توانید جبرات پول از دست رفته را داشته باشید چرا که قانونا شما معاون جرم بوده و عواقب قانونی در پی دارد‌ !؟ اما چرا و چگونه ممکن است این عواقب دامن‌گیر شما شود؟

 

فرض کنید شما در حال رانندگی در یک خیابان یا جاده هستید و ناگهان در حادثه ای ناخواسته خودرویی با شما تصادف می‌کند، یا اینکه عابری را زیر گرفته یا نقص عضو می کنید. در این حادثه اگر گواهینامه جعلی داشته باشید چه عواقب و گرفتاری‌هایی برای شما پیش خواهد آمد!؟

در قانون قضایی و کیفری برای جعل و استفاده از آن به هر صورت قانونی با این عنوان تصویب شده است :

مطالب مرتبط:  لرزش فرمان و کشیدن فرمان به سمت راست و چپ چرا اتفاق می‌افتد؟

مطابق ماده 533 قانون مجازات اسلامی مجازات جعل گواهینامه علاوه بر جبران خسارت وارده حبس از 6 ماه تا 3 سال یا 3 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی است و مجازات استفاده از سند مجعول نیز طبق ماده 535 قانون مذکور همین مجازات می باشد .

در ابتدای این بند از کلمه جبران خسارات نام برده شده است. جبران خسارات تنها برای اشخاصی می باشد که بصورت قانونی (‌گواهیانه اصلی‌) دچار این حادثه شده اند تا از طریق بیمه گذار جبران خسارت شوند صحیح می باشد.

 مطالب مرتبط: استعلام گواهینامه رانندگی

اما وقتی شما دارای گواهینامه رانندگی جعلی هستید، ماشین یا وسیله ای که با آن مرتکب حادثه شده اید توقیف خواهد شد. شخص به کلانتری معرفی شده و در بازداشت خواهد ماند تا روز دادگاه تعیین شود. علاوه بر این اگر حادثه دیده انسان باشد اگر نقص عضو شود جبران خسارات به عهده شما خواهد بود و اگر شخص فوت شود دیه کامل آن به گردن شما بدون هیچ حمایت بیمه ای خواهد بود.

هنوز تمام نشده، از قدیم گفتند حادثه خبر نمی کند. بدترین حالت ممکن برای چنین حوادثی در صورت فوت یا نقص عضو رضایت خانواده طرف مقابل است یا تامین هزینه نقص عضو که یکی از مشکلات بزرگ برای شما خواهد بود و تمامی نخواهد داشت. چرا که اعدام، زندان و تامین هزینه دیه خانواده طرف مقابل گردن شما خواهد افتاد و شمول قانون کیفری شدیدی جدا از مجازات استفاده از سند جعلی خواهید شد.

اگر خسارت دیده وسیله نقلیه باشد جبران خسارات کامل آن وسیله به عهده شما نیز خواهد بود. بخصوص اینکه وسیله خسارات دیده ماشین مدل بالا و گرانقیمت باشد وضعیت به مراتب بدتر خواهد بود. اینجا سوالی مطرح می شود که آیا رانندگی با گواهینامه جعلی ارزش این همه گرفتاری و خطر دارد یا خیر؟

مطالب مرتبط:  نکات فنی خودرو (آموزش کامل)

در بند بعدی از مجازات استفاده از سند جعلی که مربوط به قانون نانوشته همان ماده 536 می باشد که در متن این قانون به صراحت آمده است :

هر کس در اسناد و نوشته‌های غیررسمی جعل کند یا از سند مجعول استفاده کند؛ علاوه بر جبران خسارت به حبس از ۶ ماه تا دو سال یا پرداخت سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

پس اگر دنبال دردسر برای خود، خانواده و اطرافیان خود نیستید دنبال استفاده از گواهینامه رانندگی جعلی و مدارک مشابه آن را خط بکشید. فرد تا وقتی گرفتار قانون قضایی نگردد با این قوانین نا نوشته و ناخواسته را متوجه نخواهد شد.

3- روش های شناسایی گواهینامه های جعلی :

در صورتی که در حادثه ای گرفتار شده اید در مرحله اول باید گواهینامه فرد را از نظر اعتبار بررسی کنید برای اینکار به هولوگرام کارت گواهینامه رانندگی دقت کنید. می توانید با گرفتن نور گوشی موبایل یا چراغ قوه در صورتی که هولگرام در مقابل نور ظاهر شده و با کشیدن نور دوباره ناپدید می شود می توان به اصلیت گ.واهینامه رانندگی فرد پی برد.

اگر به هولگرام اعتمادی نیست می توانید با ارسال عدد 1 به سامانه 1100 سامانه پلیس + 10 در سریعترین زمان با توجه به اطلاعات کد ملی و اسم مندرج در روی کارت از وضعیت اعتبار گواهینامه رانندگی اطمینان حاصل کرد. حتما دقت کنید اطلاعات ثبت شده در روی گواهینامه با اطلاعات بیمه ماشین و کارت ماشین یکسان باشد.

در نتیجه متاسفانه باید گفت بسیاری از افراد نا‌خواسته در دام افرادی سودجو و فریب‌کار گرفتار می شوند و در خیلی موارد دودمان خود و خانواده خود را به باد می دهند. باید از خود بپرسید آیا هزینه چند صد هزار تومانی صدور گواهینامه رانندگی جعلی ارزش این همه گرفتاری را برای شما دارد یا خیر؟

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

2 دیدگاه ها

  1. باسلام یک کلاهبردار مرد رامیشناسم که روزی چهل تا پنجاه عدد گواهینامه جعلی پایه یک تا سوم درست میکند ومردم هم نمیدانن که این گواهی نامه شب تا روزه بااصلی مثل کارت عابر بانک میزنن وبرنجی که داره معلومه پول هرکس بره توحساب انها خدا هم نمیتواند بگیره ازشان این کلاهبردار این شمارشه بقران 09011972— مردم شاید بگین خوبه ولی بقران انگار دارین باجانتان بازی میکنین چون هیچ وقت ثبت نمشود توی راهنمایی ورانندگی تا حالا ده بار گول خوردم انها قران میخورن ولی دورغه به امام زمان دورغه برین داخل پلیس +10بگین این کدملی منه گواهینامه تا پایه چند دارم دیگه میفهمین که گول خوردین پولتانم دیگه پس نمیدن جواب گوشیتو نمیدن میگن برو شگایت بکن پلیس فتا چیه برو وقتمو نگیر اینطوری ادم میسوزه

  2. سلام .27سالمه گواهی نامه ندارم با یکی اشنا شدم میگه هم پایه3و2رو بهت میدم ؟بهش گفتم چجوری ثبت میکنید گفتش که تبصره سنی میخوره به شما..ثبت نام شما رو از قبل میزنیم تاریخ صدور رو به روز ثبت میکنیم ..به نظرشما این شدنیه ؟؟؟؟؟؟؟ اصلا ثبت سیستم میشه؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *